Pastir

651

и топова заглушава дивље вике нагомиланих поклоннка и давећих гедан другог. Свакп хоће да што пре стнгне на преноћиште до џами1е, коГа одсто1и два сахата АрФата и зове се Мосделиф. 11ут к њог иде кроз уску пукотину, при чему тнскање и гурање поста1е мш веће. Многи при томз губе своге камиле и слуге, због чега вика и забуна поста1е 10 Ш већа. Тако пролази скоро цела ноћ. Нико и не мисли о спавању. Иа тешко 1 е и отпочинути у сред опште забуне, дивље вике, непрестаног пуцања и 1аке светлости. Рано у Гутру 10-га датума глас топа обтавључе почетак новог празника, познатог под именом гутрење проповеди .Она1 исти гучерашњи кадта, излази на терасу поред џамите и почиње проповед. Грдна гомила поклоника, с буктињама у рукама, окружава га. Проповед прекидагу, као и 1 уче> громогласни одзови; но она непродужава се дуго. Како првп зрацп родившег се сунца, почну пробивати кроз облаке, пли осветљавати равницу, кадиГа затвара књигу. За овпм сљеду1е тутрења молитва, по свршетку коте поклоници иду у долину Ради- Муна- уску, десет минута, дугачку п удаљену од џамте Гедан сахат. При доласку у њу сваки поклоник баца по седам камена на велику гомилу камења; то исто повторава у е.редини и на крагу долинс. Ове три гомнле у долини Муна зову се три ђаволске гомиле, а церемонша та позната 1 е под именом бацање камења на ђавола. Арапска легенда овако обгасњава смисао ове чудновате церемошие: када се ге Аврам враћао с Арафата и дошао у Вади-Муна, зли духови решили су се смеети га с пута. Тада Аранђео Гаврило проучио 1е патртара, како да се избави од демона; то 1 ест. он га 1е носаветовао да баца на њ их камење. Аврам 1е почео бацати — и ношто 1е седмн камен бацио ђаволи су из чезли. У осталом, и данас тешко да ко од поклоника, бацаГући камење на речене гомиле, помишља о символпчком значагу овога деГства т. Г. о честог борби са злом. У долини Муна, поклоници прпносе празнпку на жртву, камиле, краве, овнове, бригу се и скидагу ирам, честитагу !едан другом срећан свршетак хаџиглука и два дана чнне весеље. Многи проводе ноћи без сна, да би сачували своГе камиле и свог пртљаг од крадљиваца коге су овде не Геданпут хватали и обезглављивали пред шаторима паша. Цела долина, за два дана, док у њог иребивагу поклоници, претвара се у велики вашар, свуда суначињени дућани, у когима индшски и сиригски трговци зарађуГу велике капитале. На свршетку празника ваздух окужава се од млоге крви и од трунења меса, коГе ге разбацано около шатора. 12-га датума свештеног месеца поклоннци у бучећоГ гомили