Pastir
156
служитеље дркве и смирене монахе — та1 ће имати подпуне вере, да су ови поГави били од штетних пошљедица колико по државу и друшство, толико Гоште већма по цркву и њено евештенство. Поред изложеног, црква и њено свештенство свагда се Ге до сада као нешто узгредно рачунало, зато што оно неимаГући никаквог удела у законодавству, свагда 1е било мањега уплива на пзвору одакле иетицаше блатодет свима сталежима државних и народских раденика; па Ге се морало са оним што му ге из милости нружено задовољити. Напротив стање осталих чинитеља народских, према потребама и времену непрестано Ге ишло све досада на боље. 0 том сведочи не само систематичка плата чиновничка, но и поделење на класе, периодичке повишице, додатци на скупоћу и т. д. Овако Ге стање чиновника кош никада нису били од свештекства већи чиниоци народа, и чиш позив такође ниГе светиш, нити већи од свештеничког. Свештенство пак отачанства нашег, коГе свагда и у нашсуднишм часовима би неодступни учесник народа у самопрегорењу и борби за слободу, коге Ге свагда и словом и делом свом стаду предњачило, сачувавши му наГдрагоцениге остатке вере и народноети, неби срећно и до данас видети свог положаг уређен онако. као што га сви остали служитељи земље давно заузеше. На срамоту земље и на понижење народа и цркве, и данас Ге оно на благодушиГе народа остављено, и зазорним се начином за своГе заелуге наплаћуге. Са чега на млогим местима народ од неког подстрекнут и назива своге свештенике спаишма , али не са њиова тако званог спахинског положага, него што се купећи сир, Гагца, жито за своге заслуге тако нанлаћуГу. Ладноћи дакле и одвратности народа од свештенства па и саме цркве, доста Ге и ова! систем наплате принео, са кога се свештенство у вечитог терби и опозициш с народом налази; гер народ рачуна да му Ге ово од свег терета налтеже, а друго држи и то, да он може са оним, кога сам лично плаћа располагати