Pastir

556

У том малом кругу Гудега одпочето ге вероватно проповедање науке Христове, — но кад и како, о томе се незна извесно. У Д1е1ани1ама се напомиње, да су се тога великог дана педесетнице, кад Ге Дух свети сишао на ученике, находили у Херусалиму гудеи и из Рима по томе се може мислити, да су они први донели у Рим мио глас о васкреењу Исуса Христа и о спаеењу помоћу њега. У св. писму ми не налазимо, да ге апостол Петар путовао у Рим; но наштариГа историгска предања потврђуГу, да ге он по • ходио ту варош у 45.-ог години, и да Ге загедно с њим био ученик његов Марко, кош ге под његовим руковођењем написао у Риму своГе геванђеље. У то исто време допрла 1е света проновед и у друге италиганске вароши. Марко Ге проповедао у Венецш и у Аквилеи, богатог вароши близу Гадранског мора; Варнава у Милану: и вера се Христова распростирала, не нвлазећи у почетку непртатељску пажњу газичког правитељства. И кад ге Павле у 61-01 години дошао у Рим, као окривљен, на суд Кесару, обходили су се с њим доста благо: дозволили су му да живи у особитом дому, да иде куда хоће и да прима к себи кога хоће; само га Ге увек чувао 1е дан вошик. Вероватно су Фест и Агрипа гавили у Рим, да нису нашли код њега кривице, због коге засдужуге да се казни, и да ге он окривљен само у спорним мишлењима, кога се тичу гудеГскога закона. То нше могло бити важна кривица код римскога правитељства, коме ни1е стало до Гудегског закона; па зато Павла нису ни држали строго. Он ге од срца проповедао слово божиГе; и његово двогодишње становање у Риму учинило ге, те су се многи душевно спасли и просветили. „Околности моге послужиле су на успех геванђеља, писао 1е он ФилипеЦима, тако да су мош окови постали по-

*) ВоЈеном савету.