Pastir

182

ски незна ни аз-буки. Кад Ге детету туђинка управитељка, оно чуГе тек понеку реч руску од домаћих или собарина, ал и нато има одвратност по улевању управитељкином. После читања и писања учи се граматика за прва узраста, разуме се, туђинска — Француска, немачка и енглеска. 0 руско! граматици шш несме бити ни речи, за њу се узимље напослетку руски учитељ. И саме рускиње управитељке, обвезане су да уче и руску граматику, али прво мораГу ма коГу страну, а руска остаге до послетка. Такав поредак да наруши може само нека очаша и родољубива рускиња уиравитељка. У Гедно доба с граматиком, само у неколико доцнше учи се земљопис и исторша у основну учењу; разуме се све иде на туђем 1 езику а о тако названо! руско! историш Русше ништа се неговори а о земљопису баш ни спомена. Овога се реда мораГу држати тачно и рускиње управитељке ако желе да заслуже добар глас и звање, коГе се после добива у бољим кућама. Шта иде после? после већ нема ништа; време Ге већ детиње све подељено то на читање и писање, то на граматику, иеторшу , то на земљопис и игру, шетњу и нужне разговоре за децу, а нешто и на то да излазе пред родитеље те да се похвале о успеху свога воспитања. А сасвим су заборавили и сметли с ума васпитања, — игре; без игара неможе се опстати, и за децу држе се балови (теревенке) и вечере, како ће се без тога проћи. Умногим се кућама уче деца свирци до осме године, ал то се нечини увек и свуд, то Ге већ раскош у основном васпитању. Може бити да ће ме когод укорити, што сам напустила у набрагању предмета основна васпитања, наГглавнш предмет — закон божи, и правила православне цркве, Га то несам пропустила него га и нема у програму основна васпитања, он остаге за потоњи течаГ, кад се узимље руски учитељ и учитељ вере, кад буде детету девет или десет година. ПонаГвише то тешко може и да буде, Гер руска деца, гово-