Pastir

213

у свокн беседи у Атини (2. апост. 17, 28), наводи он места из грчких поета. Да ли Ге се млади Павле упознао са грчком књижевношћу и у обште усвоио грчко образовање у свом отачанству, или после за време свога рада код Грка, или у Херусалиму од учитеља свога Гамалила, неможе се Гамачно казати. У прочем, прва од ових предпоставака сасвим 1е невероватна зато, што Ге Павле 1ош у првоГ свогог младости дошао у Херусалим, а отац његов снадао 1е у ред Фарисе1а, за ко!е 1е незнабожачка књижевност била гнушање. По происхођењу евоме, апостол Павле био 1е из племена Вениаминова (Фил. 2 , 5); па како он сам себе у Д. апост. (32, 6) називље „фарисејем од фарисеја“, то одтуда сљедуГе, да 1е породица његова, са неколико свошх колена спадала у строго веругући ред Фарисега. Хош отац Павлов имао 1е римско грађанство (Д. апост. 22. 27 и д. *) ко!е 1е и сину предао, Опште узето нређс мнење да 1е Тарс добио римско грађанство од Августа ћесара, и да Ге Павле имао то право као грађанип ове вароши ђ основало 1е се на неразумевању онога места у сачинењу плиншевом, где он Тарс називље словодним градом — 1Љега стХаз * 2 ) Из породичних одношаГа Павлових ми знамо 1ош само то, да Ге он имао сестру и сестрића (Д. апост. 23, 16). Мислити се може да му Ге сестра била удата у Херусалиму. 3. Отац Павлов наменуо 1е сина свога, у ком 1е 1ош израна могао приметити необичне дарове, за Равина, зато га 1е пораниГе и послао у Херусалим, у средиште 1уде1ске учености, да се спреми за равински чин. Да 1е Павле 1ош у младости свогог дошао у Херусалим, видимо из ДГеГанша

') Многи оу од 1уде1а ималп за.то римско грађанотво, што су преци њини, бивши заробљени у време воше Помпе1а, Цезара и др. доцнте изашли из робства са правом римских грађана. 2 ) Тарс Ге заиста био ш-ђв ПБега, по у том смислу, што и ако Ге снадао у римску имперп 1 у, но управљао 1 е се по свошм законима, бирао своГе старепшне и д. слободу ову добио 1е од Антонша. Зато Нђеггаз ни нагмање неможе се смешавати шз туНаИа. Види \'1езе1ег ееНе 61. Апшегк. 3.