Peštansko-Budimska skoroteča

1

Н10 смо затекли уразговорусв Агокг, кои намЋ се некако измаче. бвремт. се тргне натрагг о гђ стра; но разабравши се удари на Мвана, и сђ тммђ речиа: Лажо! тресне га ка землк). Но остали Црногорци прискоче и увате бврема. ;) Владика ти мора судити' а виканЈе сви ; ,што си се ЈСЈД10 у време рата рЈку дићи на Црногорскогг хонака.Други мора за Вођу поставл-кнЂ бк !ти, тб 1 нам-к више заповедати неможешЂ!" Освестисе бвремт.. ;; Браћо, имате право! с рече онђ, ); но то е заменебвш ударацљ, кои бн и саму Гору подрмао , — надам^ се, да ће ми Ивант. опростити/ „Видимт> н твои бол-в" — отговори ИванЂ — " и све, што е годб досадБ 6 б 1 Ло,хоћу да заборавимг." ^Одите дакле рече бвремЂ зубма шкрипећи ; ,да васЂ уверимт, о момт, спрамт, старБ1 закона почитанно. а Сви су садт, отишли у градг, и ушли ст .6времомх у нБгову к_ућу. Око куће станше Црногорци оружани, и башг у самои соби е неколико нби чувало Заиду, — ер *б у окове метнути несме нико слободну жену Црногорца, то право има само н^ћнв мужЋ; ако ли е девоика, то онда Владмка. ВећБ е бмла ноћв, кадт> е Црногорски Вођа дошо } свот слабимт, жижка свегиломђ осветлћну собу. У тои соби сганше у буџаку на зидб наслонћна Заида, кош е неспокоиностБ, шта ће сб НБОме бБ1ти ,грозно мучила, (конац-Б сл-ћдуе.)

КРАТКА ПОВЂСТБ ГвозденБ! Бродова, Будући да се „гвоздени бродови® сваке године све више и више умножаваго; то мв1слим-б да не ће излишно 6 б1ти н^што мало и о нбговои Пов-ћсти навести. — Сви Бнглезски Техн1ЦБ1 гоштб 1805 године у томђ су се согласили бмли, да прва покушен^н са гвозденБШЂ бродовима на ЕнглезскимЂ

кориггад (каналима) учине. Ово нбгово со. глас1а одобренјел-Б и помоћ1го Енглезскогг Влад-Јзнш одма се у дкиств!е произведе, и тако даеастЈ се налази гвозден В1 бродова већБ и у свимђ , ЕнглезскимЂ приморама. гди нћки премда су и двадесетћ година непрестано у движенно и послу 6 б 1 ли , то се 10 штб и дан -данасБ у добромк и нкомч, стангоналазе. Лерви гвоздени бродт, произншао е године 1821 изђ справнице (Фабрјке) Г. 1\ ,.Мамб1е и Нап1ира к у Хорслаи. На нћму е истми Г. АаронБ Мамб1и, кадт, га е у Лондону у бродосправницм сготовго, склопјо и утвердго, месеца 1унЈа 1822 године преко Хавре, р-ћкои -Б ,,С,шне" зовомомђ , отишао до Пар1за. Овоме наскоро за иегу рЈ}ку Саину 1 оштб три опред^лена гвоздена брода сл-ћдуго- То Французх Каве видећи таки започне и он вогб сваковерстнБ! рудабродове (ЗКеГаП("ф1[]ге), за исту р!зку Саину градити. Године 1824 даде паробродно Шаннона содружество.да се перви гвоздени паробродт, сагради; а посл^ћ овогђ наскоро опетЂ даде, да се и гошгб петЂ истоветнв! Пароброданачини, кои сви шестБ и данасв се гоштб у добромЂ станго виде бв1ти. Посл^. овога таки су опетЂ почели ФавцегтЂ и ПрестонЂ еданЂ гвоздени бродЂ у Л1верпоолу правиги. А садЂ се већв нагло све една за другомЂ у Енглезскои, Шоттландш и Французскои бродоправница за гвоздене бродове подиже: али поредЂ све ове оволике раднћ 1 оштб и дан -данасБ оглажу грађен^ћ гвозденв! велики морски Гал1Н. Предразсужден1н и извћстне тегоге и трудности отђ тога Ш задержаваго; бош се, да се небћ1 компасЂ поремепо и смео; пзкђ гоштб мвголе, да гвоздена велика галл!Н страшнвтмЂ морскимЂ бурнма не 6 б 1 могла одол&ти; да 6 вј ши морска вода у време дугогђ путованн, као што се на морго ово често догађа, шкодила, и т. д. — М е ' ђутБ1МЂ ипакЂ доћу на ту ммслб , да баремч« манћ нвне гвоздене бродове, на коима бн путнике, писма и другу ситнјго робу превозити могли, праве, и тако овб ! се наскоро много умножи , и една се у Л1верпоолу гвоздена Галлшца, л 1рон-СјдесЂ л зовомЗј отђ 200 бечми велика, сагради, на коши