Plemeniti minerali i drago kamenje
218 САВА УРОШЕВИЋ
Лепота једнога ахата и , према томе, његова употреба за израду накита и других украсних предмета зависи од интензивности и разноврсности боја слојева, од хармоничног распореда ових, као и од степена прозрачности минералне масе. Ахати лепе, одређене боје и јаче прозрачности називају се „источњачким“, за разлику од мање лепих — „западњачких“. Уопште, пак, у природи нису тако чести ахати интензивних боја, какви се траже за обраду у глачионицама, али се до таквог материала долази бојећи вештачки лепим бојама неугледне примерке.
Обрада и вештачко бојење ахата. — Од ахата израђују се извесни накити ниске цене, али у много већој мери разни предмети свакодневне и шире употребе, као: јабуке на штаповима, ручице за ножеве, дугмад, вазне, аванчићи за апотекарске и хемичарске потребе и т. д. Поред овога, од особитог је значаја употреба ахата, нарочито разних оникса, за вештачку израду гравираних предмета. Код Јелина, Римљана и других народа Старога Века гравирано камење било је у врло великој моди, и с тога је глиптичарска вештина стојала тада на највишем ступњу.
За израду једне каме или интаглије служе СВИ напред поменути вариетети оникса. На таквом једном камену уметник сече од белог слоја, или уопште од слоја отворене боје, рељефну фигуру каме, која ће лежати на слоју црне, црвене или неке друге затворене боје. Обрнуто, да би се добила једна интаглија, глиптичар мора издубити црни слој камена до белог слоја и у овоме изрезати фигуру, тако да се бела фигура види удубљена и уоквирена слојем затворене (црне) боје. Веома су цењене каме израђене од оникса са три до четири разнобојна слоја. Тада се од једнога слоја, на пр. белог, изради лице фигуре, од другога, жутог, изради се коса, од трећега, црвеног, део одела, а све то почива на црној основи оникса. Данас се овакве ствари раде поглавито у Паризу, Лондону и Италији, а продају се највећим делом у Америци,