Pogled u život

110 ПОГЛЕД У живот

љашњег света деловало на ваше тело, што је доспело до једног живчаног центра, од којега је дошао одговор на оно што је из спољашње средине примљено: кап киселине у жабе без главе, прочитана вест у моме случају. Истина, могао сам се и не одлучити да идем у кино, и у томе се вољна радња разликује од рефлексне са којом има заједничке елементе. Одлука да се иде у кино, иако спада у више умне делатности не захтева баш изузетну умну обдареност. Узмимо сада производе сасвим изузетних људских умова нарочито одабраних. Узмимо пример каквог генијалног музичара, Бетовена ако хоћете. Никоме неће пасти на памет да пориче изворност тог великог духа. Имамо утисак да су сви његови музички производи извирали у његову духу. Тако и јесте. Али, да ли би тај дух могао штогод дати да није ништа примио7 Да Бетовен није ништа сазнао од спољашњег света, да није током свог живота примио многобројне утиске од природе, људи и онога што су они пре њега створили, јасно је да не би имао шта ни да каже. Јасно је да је Бетовен присвојио најпре све што је пре њега у музичкој уметности било остварено, да је то било услов и полазна тачка његову стварању и изворности његова дела. Нема сумње да би његово дело било сасвим друкчије када би живео у наше доба, као и да је угледао света у ранија времена. Јер, и најоригиналнији производи људскога ума стварно су изворна живчана прерада онога што човек прима из своје средине, и одговор особите врсте на та примања. Дакле, у ствари, и овде налазимо онај рефлексни лук: надражај из спољашњег света доспева у живчане центре, прерађује се у њима, и од ових полази одговор у спољашњу

средину.