Policija

— 514 —

тварање града са мун. правом у обичну општину, инкорпорација две срасле општине из две муниципије у једну муниципију и самосталне пустаре из једне муниципије у другу) Министар Унутр. Дела може доносити решење уз дужност да о томе обавести Нар. Скупштину било поднашањем зак. предлога, било обичним извештајем.

Муниципије имају тројни делокруг и то: врше у оквиру закона самоуправу, посредују (спроводе) државну управу и осим тога могу да се баве још и другим пословима јавнога интереса, па и предметима државнога значаја; о истима могу дискутовати, своја решења по истима донети, саопштити их једна другој и Кр. Влади, а У облику молбе доставити ма коме дому Нар. Скупштине. Као што се види, поред административног, како управног, тако и самоуправног, делокруга, преостало је не што и из старинског политичког делокруга.. Са тим својим правом муниципије су се доиста, чаки у најновије доба много користиле. Заправо, само за тај политички делокруг, нарочито код жупанија, владало је једино и иктересовање. Многа реформа је покренута из муниц. скупштина, многи законски предлог је пропао, баш због тога, што је критика истих била у мунинипијама, тако жестока, да је о томе морала и Влада и Нар. Скушштина да води рачуна. Па кад се има у виду да Министар Унутр. Дела није имао других својих државних органа осим централних и Вел. Жупана — жандармерија и погранична полиција била је деполитизирана — то није ни чудо што је скоро цео политички живот почивао на муниципији и што су се понајжешће партијске борбе водиле баш у муниципији. Тиме се тумачи и она велика функција, коју је муниципија имала у оцени бирачког права и спровабања избора за Нар. Скупштину, према закону о избору народних посланика, функцију сличну функцији сошту соппсПа у Енглеској, коју код нас врше судови одн. Државни Одбор. Осим тога муниципија има још једно закржљавило старо политичко право, а то је право адресе и 115 тетопз тапа. Наиме уколико муниципија сматра, да је Владино наређење незаконито или с обзиром на локалне прилике нецелисходно, може извршење истога обуставити и упутити представку Кр. Влади, па и самоме краљу. Наредба Владе мора се само у два случаја извршити одмах и без одлагања, без обзира на право