Policija

— 746 —

у Просвећеним земљама, који би мирне савести могао потписати пресуду којом се кажњава смрћу или вечитом робијом маћеха, која је послала свога пасторка у шуму да бере јагода у жељи да тамо погине од грома, кад би пасторак доиста тамо од поменуте непогоде погинуо. А она би морала бити осуђена по учењу ове теорије, јер је својом радњом -- слањем у шуму, испунила један релевантан услов ва пасторкову смрт, пошто он не би погинуо да није био у шуми, а у шуми не би био да га тамо није послала маћеха. Исто тако нема ни једног судије, који би осудио лице А за убиства лица Б које се догодило на тај начин, што је А ударио руком по носуБи овоме тако нагло појурила крв на нос да је није могао зауставити, већ је био принуђен да оде у оближњу болницу ради превоја, где буде задржан неколико дана. Али у том времену, док се бавио у болници, Б се зарази неком инфекцизном болешћу од које и умре. Међутим по учењу ове теорије А би морао одговарати за убиство лица Б, јер је својом радњом испунио један релевантан услов за његову смрт, пошто Б не би умро да се није заразио, а не би се заразио да није био у болници, а у болници опет не би био да га А није повредио. Због свега тога овој теорији нема и не може бити места у кривичном праву, јер би својом применом у највећој мери вређала наше осећаје правичности, пошто би и тако наивни, безазлени удари повлачили доживотни губитак слободе или одводили на губилиште. у

3, Теорија истовремености почива на појму узрока у философском смислу, јер држи да су сви услови потребни за провођење последице, али их све не сматра за узроке у кривично-правном смислу. С обзиром на њихову непосредну последицу она их дели у две групе: непосредне, тј. оне који су непосредно произвели последицу, као што су у наведеним примерима дејства грома и заразе, и посредне, који су својим садејством допринели наступању последице, али је они нису непосредно произвели, као што су у горњим случајима слање пасторка у шуму и повреда лица Б. Зато први имају за своју непосредну последицу пасторкову смрт, односно смрт лица Б. јер су је они стварно и произвели, а други само један од узрочних односа, и то маћехина радња узрочни однос између слања пасторка у шуму и његовог одласка тамо, јер да га