Policijski glasnik

СТРАНА 114

ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК

ВРОЈ 15 и 16

Члан 12.**** Свака опшгина има свога иредседника, који је ирво лице и највиша власт у ошитини. Иод његовим председништвом врше се свп послови општински. Ако се општипа састоји из више села, ту свако село има по једпог кмета, који се сматра као помоћпик председника. И оиде где општину саставља варош, варошица или једно село, поред председника биће и један или више његових помоћника. II. Општински збор Члан 13. Општински збор свршава следеће послове: **** 1, Бира општинског кмета и кметовске помоћнике у варошима и варошицама већим од 500 глава нореских, а поверенике у селпма и варошицама од 500 глава, а тако исто н одборнике и њихове заменике * 2, Даје мњење о томе, да ли да се по изјављепој жељи већине сеоских становника село или заселак састави са другом којом огпитином, (чл. 2 и 6) или да се село од дојакошње оиштине одвоји и за себе општину састави (члан 4). * 3, Решава : 0 општинском прирезу, кад исти прелази суму, коју може по закону о порезу од 2. октобра 1864 год. сама управна власт да одобри. А тако исто и о сваком задужењу општине као и отуђењу иепокретних добара (чл. 66.), и о свакој општинској грађевини или предузећу, за извршење кога морао би се ударити на житеље прирез преко мере одређене законом о порезу, или учинити зајам. Све ове послове под овом тачком (3.) назначене, изнеће општински судна решење општинском збору тек онда, пошто је најпре општински одбор о томе закључио по члану 66. * 4, Решава о свима оним предметима, за које се овим или другим којим законом нарочито наређује да решава збор. * 5, Даје мишљење о свима предметима које му упути надлежна државна власг. * 6, Решава питања о пијацама; и * 7, Решава о подели општина окружних вароши на одељења. Кад има који од преднаведених послова у збору да се врше, онда се збор свакад скупља на позив општинског суда. Општински суд саз.ваће општински збор: или кад надлежна државна власт то захте; или кад сам суд за потребно нађе; или кад оппггински одбор реши. Што се један пут реши на збору, а тиче се интереса општинских, не може се мењати док не протеку две године, или докле по тражби грађана потребу измене нодзорна власт не одобри. По томе одобрењу збор може дотично решење и пре рока наново решавати. Кад се год збор држи у варошима, варошицама и сеоским општинама, где има државна власт, она може на тим зборовима присуствоваги, ради одрзкања реда, и увек има права збор распусгити, ако би приметила да се на њему ради противно закону, а кривце на одговор узимати, ако би на збору до истуца или до нереда дошло.

** Ако општински суд не сазове општински збор, а требало је но закону то да учини, онда ће непосредно надзорна власт сама сазвати збор и предложи ги му иредмет због кога је сазват. Члан 14. **** На општинском збору имају право гласања сви пунолетни чланови општине, који плаћају најмање потпун грађански данак, који нису под туторством или старатељством, који нису под платом код другога у служби, или којима по пронисима члана 16 овог закопа право гласања не би било^дузето. Општински суд ће, у почетку сваке гра1)анске године, начинити и јавно у судници на углед изложити сиисак свију својих грађана који право гласања на збору имају. Овај ће се списак у току године допуњати или исирављати, и сваки кога се тиче може против овога списка чинити примедбе општинском суду, а против решења општинског суда жалба се подноси надзорној власти. Примедбе које ои на тај списак па основу закона сама падзорна власг учинила имају се такође уважпти. Против примедаба надзорне власги жалба се подноси министру унутрашњих дела. Члан 15. Официри и војници стојеће војске неучествују у саветовању општипског збора. Члан 16. На против, иемају право гласања на општипском збору: 1, Они који су осу1)ени због злочинсгава, докле своја права неповрате, или кад су лишена грађанске части, за време пресудом одређено, као и они који су осуђени због преступа или иступа који човека бешчасте и јавни морал вређају, док не прође година дана од дана издржане казни: 2, Који се налазе под кривичним ислеђењем за дела под 1 наведена. 3, Који су пали под стециште за време док стециште траје и док се не прогласе за невине. 4, Који су под полицајним надзором: **** 5, Ко у име пореза ништа не дугује осим текућег гголгођа. Ко има право бирати посланпке и новеренике за народну скупштину, одређује закон о скупштини. Члан 17. На збор, који ће се сазвати начином како је гди уобичајено, дужми су долазити сви који имају право гласања. Члан 18. Да општински збор може вршити посао ради кога је сазван, потребно је да на збор дође најмање трећина гласача. Ако на збор не дође ни трећина гласача, * општински ће суд сазвати кога дру гога дана наново збор, и тада ће свршити посао они који на збор дођу, а у протоколу ће се завести на који је начин посао свршен. * Овај се члан не односи на изборе општинског кмета, чланова општннског суда, кметовских помоћника, одборника и заменика, за које вреди пропис чл. 21. Члан 19. **** Председник општине огвара збор и предоедава у истоме. Ако је место председника празно, или је он спречен, председава кмет из места из кога је председник; у недостатку или препраци истога, кмет другог села исге општине по избору најстарији, а кад је овај спречен, онда најстарији по годинама одбориик.

* Ради ирикупљања и пребројавања гласова приликом гласања, збор одређује два одборника или два члаиа гласача. Члан 20. * На збору сваки гласач даје лично глас. * Сваки члан гласач изискује слободно своје мишљење о ономе о чему се на збору ради, али се никоме не допушта да један другом утиче у реч, да прави у збору неред, или да говори речи које другог вређају, или које су иначе неучтнве и забрањепе. Председник има право а и дужпост ономенути сваког гласача на ред и учтивост, а из збора удалити свакога, који би, и после учињене опомене, продужио правити неред или кога вређати. Догоди ли се у збору већи неред, па га председник не може да стиша, он распушга збор, но одма га заказује за други који дан. најдаље за осам дана, а дотично лице, према величипи и својству кривице, ****узеће на одговор и казннти, или по величипи кривице надлелшој власти предати пре него што се други збор еастане. О сваком нереду који би се догодио на збору на коме се не би десила дрлсавиа власт, председник збора дулсан је одмах известити надлежну државну власт. * Кад се збор тако састао да може пуновалшо свршавати посао (чл. 18), онда се узима да је оно свршено, то јест, да је закључак збора оно, на што иристане половина гласача иа збору и један више, а ако би гласови подједнако подељегш били, онда решана она страна на којој је председник. Но о изборнма општинског кмета, члаиова општинског суда, кметовских помоћника, одборника и заменика вреди чл. 21. овог закона. Члан 20. а**** Председнике и кметове (помоћници председника) по окружним варошима и варошицама, које без спајања имају преко 500 глава иореских, бира збор као и до сада, а у осталим варошицама и селима бирају повереници општински. Кад се у овом иоследњем случају упразни место председника општииског или ког кмета, суд општински сазива збор за бирање новереника. Ако једно село или варошица саставља општину, онда се на сваких 100 порескпх глава бира по 4 повереника; а ако опшгину састављају више села, онда свако село бира по 8 лица на 1 00 пореских глава, ови нзбрани иовереннци бирају онда председника опшгинског, ако је место председника упражњено, и кмета, ако се место кмета попунити има. Ако се општина састоји из више села, опда избор председника врше иовереници свих села; а ако је избор кмета за једно село, онда овај избор вргне само повереницн села, за које се кмет има да избере. Пзбор гговереника извршпће онолики број бирача, колико оног дана на збор дође. Ако које село ие би поверенике послало, онда повереннци осталих села бирају председпика, а ако ни једно село не би новеренике за избор послало, онда ће надлежна полицијска власт изабрати једно лице, које ће вршити дужпосг кмета, а у исто време и плату кметову примати. Члан 21. **** Избор општннског кмега, кметовеких помоћиика, одборппка п заменика бива овако: