Policijski glasnik
БРОЈ 15 и 16
ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК
СТРАНА 117
4, стара се о добром обдрзкавању ћунрија, друмова, о обалама река и потока. **** Но ако се коме путнику или иначе догоди каква штета, што путови ћуприје у кругу исте општине нису у реду, а докаже се да општинска власт није вршила прописе § 14. закона о сувоземним путовима, поред казни, коју изриче надзорна власт по овом закону, оштећена страна може судом тражити од свију кметова накнаду штете. 5, стара се о предупређен.у пожара и о средству за гашење; 6, стара се о држаљу здравлЈа људи и стоке у општини: 7, води надзор о разним мерама, којима се служе трговци и други људи који на меру што продају, и у опште да се преваре не догађају; 8, надзирава над меанама, каФанама, гостионицама, да ли се извршују прописана правила; 9, води бригу да ко не даје повода и не иде на руку развратности и скаредности, да све што је противу морала и благих обичаја има да отклони; 10, представља државним власгима своје сажитеље, који желе добити путпе исправе за стране државе; 11, води списак странаца; 12, надзирава над лицима, која су од суда или од полицајне власти стављена под надзор, а за лица поквареног и неморалног владања чини, сходно закону, надлежне кораке; 13, стара се о томе, да у општини не буде просјака и беспосличара; 14, настојава да родитељи своју децу у школу шаљу, Члан 35. * Општински суд као власт општинска, која има да заступа и чува општинске иптересе, ради следеће послове: 1, Вира писара и друге званичнике општинског суда; **** Но при бирању и постављању писара и осталих Еваничника општинс.ких првенствено ће се узимати спремна лица из општине. Овде се као правило одређује, да отпуштени из државне службе чииовници, свештеници, учитељи или други државни органи, не могу за писаре и општинске званичнике бити бирани за пет година, рачунећи од дана кад је из пређашње службе отпуштен, а тако исто ни они који стоје у изузећу по члану 16. овог закона. 2, Управља општинским имањем, и дужаи је да нареди да се исто попише и премери за једну годину дана, и да се стара да се што од истога не окрњи, не умали и не уништи. 3, Рукује општинским приходима; 4, Предлаже општинском одбору суму која је потребна да се као ирирез покупи, па у сагласју с одбором, располаже исти, као и друге општинске терете на поједине житеље; 5, Води рачуне о свима приходима и расходима оиштинским; 6, Води бригу о општинској сиротињи; 7, Надзирава над старатељима који рукују с пупилским имањем, па кад примете да стараоци несавесно поступају са пупилима и њиховим имањем, извештава о томе старатељског судију;
8, Даје, у договору с одбором, сведочанства о владању појединих житеља на основу члана 8, тач. 7 овог закона, кад исто власт захтева, а сам општински суд, кад поједина лица сведочанство о своме владању и имовном стању итд. захтевају. Сведочансгва пак о сродству такође издаје општ. суд са одбором; **** 9, Уверава се иоред оног што надзорна државна власт редовно врши, да ли се протоколи крштених и умрлих уредно воде ; 10, Садејствује при нопису житељства са државним властима, води тачно списак чланова своје општине, списак лица способних за гласање на збору, као и списак оних лица, која су дужна порез плаћати; 11, Чува сва општинска писма, акта, књиге, и томе подобно; 12, Издаје сведочансгва о томе, да је ко год жив, да се налази у опнггини и т. п.; 13,Уиравља оиштинском поштом, помоћу које стоји општина у поштанској свези са другпм општинама. Како ће се вршити послови општинске поште, о томе ће министар унутрашњих дела издати особена упутства. 14, Прима и отпушта општинске служитеље, и 15, Прописује таксе механске, хлебарске,**** односно пића, хлеба, и т. д. у договору с одбором општинским. Члан 36. У колико би општински суд за извршење својих наредаба, изданих у границама закона, имао и силу употребити, може то учинити према ономе, ко би се томе противио, или то не би хтео иснунити, и то ће свагда бити на рачун онога који није исиунио наредбу општинског суда. Члан 37. Општински суд сасгавља и подноси општинском' одбору рачуне о управи општинских добара и о ошитииским приходима и расходима. Члан 38.**** Општински буџет саставља суд општински и пошто га прегледа и одобри одбор, подноси се на одобрење по чл. 78. Ако се из буџета увиди, да редовни приходи општински нису довољнп да се подмире општински трошкови, суд ће иредложити да се сума, у колико недоотаје до подмирења општинских трошкова, надокнади прирезом. Ако одбор поднесени буџет одобри, али не одобри да се извесни издатци прирезом подмире, назначиће начин, како мисли да се ови издатци подмирити могу; не одобри ли пак и саме неке издатке, назначиће за што их не одобрава; и општински суд, поред спровода буџета, поднеће све те иримедбе одбора, као и своје разлоге, за што налази да су одбором неодобрени издатци пужни, надзорној власти, која, ако нађе предлог за уместаи, а недостатак, који је за подмирење расхода нуждан нревазилази суму коју надзорна власт може сама да одобри, подноси ствар министру Финансије на одобрење. Овако се исто има поступиги и онда, кад би се мимо буџета какви изванредни издатци имали чинити, па на то не би хтео да пристане општински одбор. Члан 38 а.**** Општииски прирез располагаће се на поједине становнике но сразмери неиосредног пореза, који они држави плаћају ма ио ком закону о тим порезима.
Највећи прирез, који се годишње на једну пореску личност може ударити, не сме бити већи: у селима од пет, у варошима и варошицама од десет, а у вароши Београду од 20°| о оне суме, коју дотична пореска личност плаћа годишње у име иепосредних пореза. Ако би где требало више приреза за коју годину, министар Финансија искаће на молбу оних који тај прирез захтевају, овлашћење од државног савета (члан 90 тач. 8. устава), на основу кога може давати гаква одобрења. Члаи 39.* Општински суд у варошима и варошицама држаће недељно најмање два пута а у селима једанпут редовне седнице, и дане у које ће ове седнице држати назначиће још у почетку сваке године. Но осим ових редовних седница, може држати и ванредне свакад, кад председник за нужно нађе, и седницу нареди, или кад то општински одбор због нагомиланих послова захте. **** Председник суда дужан је са писарима сваког дана у судници бити и општинске послове вршити. Члаи 40. У време кад нема седнице, председник и чланови онштинског суда врше, сваки за себе, послове, који су распоредом или председником означени, у колико су ти послови приуготовљавања за даље саветовање суда, или у колико се тиче извршења оног, што је суд или одбор решио. Члан 41. Кад се општина састоји из више села, прва је месна власт у селу, где је кмет, општински кмет (председник општинског суда), а у другим селима помоћници кметовски. Кмет и иомоћник, или помоћници кметовски, сваки у своме селу, са два ноштена сељака, који су кућне старепшпе, извиђа потрице, које не износе више од сто гроша чаршиских, и одређује накнаду штете и казну за кривца, ако томе има места. Потрице пак преко сто, па до пет стотина гроша чаршијских, извиђа општински суд. Кмет и помоћник, или иомоћници кметовски, сваки у своме селу помирљиво расправља тербе, које би се нородиле између житеља, због њива, крчевина, забрана и других оваквог рода, потраживања. Но поравнања пред кметом учињена, само се онда силом власти извршују, ако су и од општинског суда потврђена. Кмет и помоћник, или помоћници кметовски, сваки у своме селу, извршује све наредбе које добије од оиштинског суда, стара се, сходно правилима и добнвеиим упутствима, да се отклони свака штета и опасности личности и имања, и све што би могло мир и поредак нарушити у селу и, казни оне који се покажу непослушни, било кад он што нареди, било кад извршава наредбе општинске власти. Неиослушног може ма ко од њпх осудити на затвор двадесет и четири сата, или од једног до шест цванцика новчане казни, пошто претходно нризове бар два одлична сељана, кућне старешине, и у присуству њииом ствар извиди и пресуду изрече. Пресуда кмета одма се извршује. Кмет и помоћник, или помоћници кметовски, о својим пресудама извештавају у одређено време општински суд који има