Policijski glasnik
ВРОЈ 27
ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК
СТРАНА 209
вршење овију законских прониса и законских наредаба државних власти, у колико их општинске власти имају да примењују. Члан 143. Надзор над општинама врши државна власт по прописима овог закона. Од овога надзора изузета је чисто судска власт општинских судова, о чему постоје особена законска наређења. Члан 144. Државна надзорна власт може присуствовати општинском збору али нема нраво да се меша у рад збора. Но ако би се на збору десили метежи и туча које председник збора не би хтео или могао да утиша, а не би хтео ни распустити збор, — одређени чиновник има права да збор распусти. Орган власти, који је збору црисуствовао, дужан је о радњи збора поднети извештај своме старешини. Председник општинског суда дужан је увек надзорну власт известити о дану сазива збора и о иредметима, који се на збору имају решавати, а тако исто и о свима решењима збора у року од два дана. Члан 145. Државна надзорна власт има права опомињати и упућивати општинску власт на тачно и законским прописима саобразно вршење послова, и издавати јој у границама закона потребна уиуства. Исто тако државна надзорна власт има ираво казнити органе општинске власти по ирописима овога закона. Члан 146. У хитним случајевима, који одлагања не трне а тичу се државних послова или интереса, а нарочито реда и личне и имовне безбедности, ако председник, кметови и благајник не би хтели извршити што им је у дужности, или би оклевали с извршењем, надзорпа власт може на рачун одговорних лица одредити свога чиновника, који ће тај посао урадити и његове су наредбе за тај случај обавезне за општину. Трошак тиме. учињен наплаћује се од одговорних лица, пошто рачун о томе ирегледа и одобри министар унутрашњих дела, ако нађе да је поступак државне власти уместан. Члан 147. Ако председник и кметови не би хтели да врше своју дужност или би радили супрот државним интересима, министар унутрашњих дела, на захтев надлежне државне власти, може их својим писменим решењем, пошто претходно од њих узме реч, привремено уклонити са звања. Председник и кметови, који су овако уклоњени са звања, имају права жалити се Државном Савету у року од 15 дана. Државни Савет решава по таквој жалби као о хитном предмету. Ако Државнм Савет нађе да уклањање са звања није на закону основано, уклоњеног председника и кметове враћа државна власт на своју дужност. У противном случају, она их деФинитивно разрешује од дужности. Одбор општински дужан је тада наредити нов избор, најдаље у року од 15 дана, рачунајући од дана решења саветског. Привремено уклоњене иредседнике и кметове замењују у њиховој дужности чланови општинског одбора, које одбор изабере, све док се нов председник и нови кметови не изаберу.
Министар је дужан у року за три дана нослати акте Државном Савету по његову тражењу. Члан 148. Лко оиштински одборници и њихови заменици не хтедну вршити своју дужност, или би радили супрот државним интересима, министар унутрашњих дела, на представку надлежне надзорне власти, може тражити од Државног Савета да се, било поједини одборници или заменици, било читав одбор разреше од дужности. Државни Савет решава о том као о хитном предмету. Ако Државни Савет изрече разрешење, нов се избор мора извршити најдаље у року од 15 дана рачунајући од решења саветског. Разрешени одбор или одборници или заменици врше своју дужност и даље док се нов избор не изврши. Рокови и дужности важе као и код члана 147. овог закона. Члан 149. У Београду и Нишу председник се разрешава у поменутим случајевима, но образложеном решењу Министарског Савета, увек Краљевим указом на предлог министра унутрашњих дела. За остале општинске часнике важе ирописи члана 146. и 147. овог закона. Члан 150. Лица, разрешена од дужности, по пропису члана 147. и 148. и 149. овог закона, не могу бити поново бирана за две године од дана разрешења. Ако би у том времену поново била изабрана, тај избор неће вредети. Члан 151. Ако збор неће, ма из ког узрока, да бира председника општинског суда, онда оиштински одбор одређује једнога од чланова суда да врши дужност председника до избора. Ако ни одређени члан неће да врши ову дужиост, онда ће је вршити по годинама најстарији одборник све до.тле, док збор редовним путем не изврши избор. Ако се ни он не би хтео примити вршења те дужности, онда надзорна власт одређује лице из дотичне општине које ће вршити дужност председника. Ну одре^ено лице мора имати сва својства, која се овим законом траже за општинске председнике. Члан 152. Непосредна надзорна власт задржаће од извргаења оне одлуке збора, одбора или општинског суда, које би биле нротивне законима и законоким уредбама, образложеним решењем и с позивом на прописе законске. Ну ако би се овим одлукама збора, одбора или суда оиштинског вређали само интереси или права појединаца, онда их може надзорна власт на показани начин задржати од извршења само но њиховој жалби, у законом року поднесеној. По жалбама ове врсте неносредна надзорна власт дулша је донети своју одлуку у року од петнаест дана пријема жалбе. Ако је задржана одлука збора, надзорна власт шаље по службеној дужности ствар министру унутрашњих дела, у року од 5 дана, који или поништава одлуку надзорне власти или спроводи ствар на решавање Државном Савету. Закључци и одлуке општинског, збора, одбора или суда извршни су, ако државна власт, најдаље за 15 дана од дана пријема закључка или одлуке, ствар не реши и општински суд не извести.
Члан 153. Радња збора не може се поништити само с тога што су па збору гласали они који немају право гласа, ако њихов глас није од утицаја на резулгат гласања. Члан 154. Непосредна надзорна власт може у свако доба прегледати рад, касу и рачуне општинског суда, а дужна је то свагда учинити, кад то затражи који кмет или најмање три општинска одборника, или најмање 20 грађана који имају право гласања, а докажу вероватноћу да ће се ирегледом изнаћи злоупотребе. Кад се преглед врши по захтеву гра1)ана, онда ће прегледу присуствовати и два грађанина, које изберу они што су преглед тражили. Трошак око тога учињен плаћа руковалац касе, ако се нрегледом каква злоупотреба нађе; а кад су преглед тражили грађани, кад се не нађе кривица, трошак ће они платити. О прегледу ће се начинити записник, који ће потписати сва лица која су прегледу била присутна. У записнику ће се забележити је ли с-ве у реду; а ако није, због чега и шта није У реду. Осим тога у записнику ће се забележити, ако је све у реду нађено, да ли је било основане сумње за неправилности или злоупогребе. Записник ће се одмах завести у деловодни општински протокол и чувати у архиви дотичне општине. Члан 155. Ако општински одбор, ни на поновпу писмену опомену оиштинског суда или надзорне власти, неће да реши предмет који су му упутили општмнски суд или надзорна власт, а он је за то био надлежан, надзорна ће власт тај предмет упутити на решење надлежном министру, противу чијег решења има места жалби Државном Савету. Члан 156. Све одлуке надзорних власги, донете по овом закону, морају бити образложене и основане на законским прописима. (Свршиће ое)
Цредубеђење у еуђењу једног етрашног злочина
Ире неког времена у Француској је наступио епилог страшног и тајанственог дела, које је извршено још 1898. и чији су главни виновници остали још неоткривени. То је дело поучно између осталог још и за то што показује на какве странпутице могу завести правосуђе у напред утврђене мисли и иредуверења, код његових вршилаца, што их наводи да сакрију очи пред сгварношћу и да траже кривицу тамо где ње нема. У Понс-Ла-Калм, око Изеса у Француској, живела је на усамљеној Ферми г-ђа Демаре де Вокроз, са сином од педесет година и служавком Маријом Лопије. Поред све дубоке старости (госиођи де Вокроз било је седамдесет и осам година), старица се одликовала великом енергијом, и сама је управљала својом кућом и свима својим стварима и нословима. У ормаиу