Policijski glasnik

СТРАНА 292.

ПОЛИЦШСКИ ГЛАСИИК

БРОЈ 37.

у овим случајевима, које у § 595 наводи у главном и аустријски законодавац: 1. ако у опште нема уговора о избраном суду (на пр. за то, што није био састављен писмено у смислу § 436). У оваком случају нема ни »пресуд*' избранога суда", и оно писмено, којо се представља као пресуда избранога суда, не би со могло ни огласити за извршно у смислу (§ 448). 2. ако жалитељу у поступку пред избраним судом није дато да своје право брани. Оваким поступком било би повређоно начело обостраног саслушања, и пресуда, при којој би се то десило, не би могла опстати; 3. ако је у погледу састава избранога суда (§ 435.) или одлука избранога суда поврсђена каква одродба закона (на пр. пресуду није изрекла у смислу § 442. воћина судија.) или на њој нема потписа свију судија, или пресуда но садржава оно што је у § 305. бр. 1, 2, 3, 4, 5, 6. 7, 9, 10, 11 прогшсано. 4. ако се пресуда избранога суда противи принудним правним прописима или је парничар осуђен на какву недопуштену или законом забрањену радњу (§§ 538. и 539. грађ. зак. 1 ). Пресудо избранога суда могу поднети на извршење надлежној полицијској власти. У § 448. прописујесе: који хоће да му со изврши пресуда избранога суда, поступиће по § 462., т.ј. захтеваће од надлежног првостепеног суда, да пресду избранога суда огласи за извршну, који ће то с обзиром на прописе §§ 444, 445, 446, 447, и 307. и учпнити. За тим ће захтевати од полицијске власти да ову извршну пресуду избранога суда и изврши. Др. Д. Аран+,елови|1. УБИСТВА

(наставак) ИроФесор Грос, из Граца, који лично нијо ФОтограФ, али који признајо велику вредност Фотографије у судској материји, у свом лепом дблу: »НапМисћ /иг ЈЈпГегзисћипдагГсМег а 1з ЗувГет КптГпаИаИк" препоручује топло употребу апарата за пројекцпју у салама за судске претресе. Г. Грос има по хиљаду пута право, али ћо остварењо њогове идеје наићи, пре свега, на предрасуде многих чиновника, који налазо да су ове јасне пројекције мало достојне кривичних судова, а затим на мишљоње, да јо за пројекције потробна потпуна помрчина (ово мишљење није више тачно пошто данас имамо заклоно за пројекцију при потпуној светлости), која спречава, или бар отежава, надзиравање окривљених. Па ипак јо ова идеја, захваљујући управнику полиције Кетигу, у послодњо време остварена у Дрезди, у једној аФери са доказима помоћу отисака прстију (1909 год.).

Ј ) Сем свега овога ваља иматн на уму да се може тражити код првостепеног суда поновљење парнице, свршене цресудом избранога суда, у случајевима, проиисаним у § 4-26.

3. ФотограФска слика, показана на судском претресу, може, такођо, психолошки утицати било на самог окривљеног било на судије. И најбоље написан увиђај не може никад представити све страхоте једног злочина тако ворно као ФотограФија. Добра ФотограФија може врло често и корисно заменити и најбољи говор државног тужиоца. Ова улога ФотограФијо била је живо нападана од извесних теоричара, задахнутих претераним хуманитетом. „Немамо права — вело они —-погоршавати положај окривљеног показивањем ФотограФмја које, несумњиво, узбуђују судије и иоротнике. Ми не долимо ово мишљоње. Пре свега, није никако реч о изазивању каквог еФекта, већ о једном сродству обавештења судија и поротннка, који дело познају по казивању сводока итп. Оптужба има пуно права, или још тачније опа има дужност, да што бољо и потпуније обавссти о детаљима злочина оне који имају да суде окривљеном. Ако њихова одлука услед овога буде понекад строжа, то може само користити одбрани друштва и ирипомоћи, може бити, смањоњу броја злочина, који со умпожавају из годино у годину, и то већим делом због ослабљене репресије. Не виђамо ли данас поједино кривичне судове да из принципа ослобођавају сво страсне или тако зване страсне убице? Не заборавимо, у осталом, да ФотограФијо могу бити врло важан сведок и у корист окривљоног, и 4. Најзад, помоћу ФотограФСко коморе у могућности смо да на мосту извршеног злочина прикупимо мале али у исто доба и драгоцсно детаље за проналазак и идонтификовање окривљеног, као што су отисци ногу, прстију, крвне мрље итд. Фотографисање места здочина. Прва ФОтограФија, коју трсба добити на месту извршепог злочина, катастрофе, самоубиства, несрећног догађаја и т п. јесте општи изглед овог моста. ФотограФија ова треба да обухвати све оно што је у вези са злочином и, према потроби, може - бити састављена из два дела. Фотографско снимање овс цслине ролативно јо просто ако се влочин, несрећан догађај итд. дссио у отвореном пол»у, или на месту које допушта да се положај апарата удсшава по нахођењу операторовом. У овим случајевима треба поступити апсолутно онако исто као и приликом снпмања предола, само што на разним даљинама од објектива треба ставитп пантљико од хартије познате дужнно, које слулсо за одређивање редукцијо предмета на разним тачкама слико, као и за срачунавањо дистанцмје. Потребно је узети бар две Фотографијо општег изгледа, и то у разним положајима : једну н. пр. из цептра а другу с лсво или десне стране. Ако се има на расположењу довољно фотографских плоча, број овај троба умножити. Предострожности ради. која.јочесто врло корисна, треба вршити дупла снимања. Ово знатно увећава број плоча које треба носити, али је зато веома корисно с обзиром на велику важност ових снимака са гледишта полицијоког. Не треба још

заборавити Фиксирање приступа ка месту извршеног злочина помоћу специјалних ФОтограФија. Тако, н. пр. ако је злочин извршон у соби, троба такође ФотограФисати и спољашност куће са вратима од улаза итд. Фотографисање општег изгледа места извршеног злочина биће знатно отежано ако јо ово место ограничено; као н. пр. ако се налази у тосној улици, или у теспом дворишту итп. У овим случајевима троба тражити пута и начина да се што више увећа дистанција између објекта за ФотограФисање и објектива апарата. Начини, на које се ово можо постићи, веома су разни. Протпоставимо да троба ФотограФисати врата од уласка у једну кућу, која се налази у врло тосној улици. Директно снимање номогућно је због оскудице простора за примицање или одмицањо апарата. У овом случају понекад јо могућно доћи до жељеног розултата ФотограФисањем из куће која се налазн преко пута. Ако се преко пута но налази кућа, већ зид. онда апарат треба ставпти на овај зид, а у недостатку њега на мердевине. Пошто се у овим случајевима апарат мора мало нагнути, потребно јо помицати мутно стакло дотле док не буде паралелно са објоктом за фотографисање, у нашем случају са вратима. Ово с тога да се не би покварила перспектива. Снимањо се удешава према цонтру слике. Да би се отклониле нејасности, које произлазо од разлике у дистанцијама између објектива и Фотогрфске плоче, треба употребити врло малу дијафрагму. Немогућно је побројати све комбинације којима се може користити фотог}УаФ у оваквим случајевима. То је његова сопствсна оштроумност која у овоме троба да га руководи. Ако располажо воликим објективом, посао његов знатно јо олакшан. Тада со ФотограФисање, у воћини случајева, може извршити са улице пошто угао објектива но захтева велико помицање у назад. Ако је злочин извршен у соби, или у каквом затвореном месту — што у пракси најчешће бива — ФотограФисањо је знатно отежано како због ограниченог нростора тако и због нодовољног освотљења. Велики ангиларни објективи у овим случајевима од неоцењене су користи. Протпоставимо да троба Фотографисати собу средњих дименсија у којој је извршоно убиство. Прво снимање које тре.ба мзвршпти јесте, као и увек, оно општег изгледа ово собо. Ради овога потребно јо поставити апарат у један угао собе — ако положај намоштаја ово допушта и управити објсктив на главно место, т. јест оно које продставља највећи интсрос. То место, у нашем случају, јесто оно на коме се налази лсш убијеног. Посло овог првог снимања троба, на исти начин, приступити и другом, али из противног угла собе. Ова два снимања узајамно се донуњују. Ако соба има излаз у ходник, може се понекад, и то са великим успохом, из њсга извршити ФотограФисање кроз отворена врата собе.