Politika osiromašenja naroda u Bosni i Hercegovini : finansijsko-ekonomska studija

40

У најкраћим цртама ево најважнија та срества,

А, Шраво давања тч одузимања разниг лиценција:

За сваки рад, за свако подузеће, у опште за све што човеку служи као срество за његову егзистенцију у Босни и Херцеговини мора се уз биљеговану молбеницу од полиције дозвола тражити. То још није зло. Али зло је, што полиција има право, дату дозволу у свако доба одузме, а није дужна навести разлог одузимању.

Овој незаконитости народ не може нигдје помоћи тражити нити наћи. Гласом полицајних инструкција може такав јадник рекурз против полицајне одлуке на бос. управу послати, али постићи се не може ништа, јер одлука није полицајна самовоља, коју ће друга инштанција исправити, већ је то одлука бос. управе спроведена само од полиције. То је политички систем. — Па читавоме свијету и у свакој држави има лиценција извесних подузећа, које полиција може одуЗети, али тек уз јаки, законом прописане, одредаба и то уз благовремено отказивање, јер лишити једнога грађанина његове зараде не смије држава тако лако учинити. У Босни пак и у Херцеговини закона нема!

Да не би много теоретисао, пријећи ћу на опис поступка.

1. Точаринска дозвола.

Из коранских прописа познато је, да је исламско исповједање против алкохолних пића, До окупације је то исламско исповједање у највећој слози одржано. Но крај свих тих вјерских догми, турска порта је морала имати обзир и према својим неисламским грађанима, којима вјера није бранила уживање алкохолних пића и она је створила закон за давање лиценција за точење духовитих пића. Тај је закон од 25 Ребнул ахир 1284. (27 августта 1867.) И тај је закон модеран н турска управа је давање тих лиценција сматрала као јаван обрт (Егувтђ). Надзор у томе обрту задржала је власт за се само у оној мјери, у колико све модерне државе у томе обрту надзор воде. Прописане су модерне обвезе и док их дотични, који имаде таку лиценцију испуњује, ту му лиценцију не може апсолутно