Pozorište

"да их сваке среде може гледати у

2

З 58

4 ТОдИН У +

|:

УРЕЂУЈЕ А, ХАЏИЋ. |

___ У НОВОМЕ САДУ У УТОРАК 6, МАРТА 1879. ·

се шаље Корнелу

Пзлази свагда о дану сваке представе на по табака. — Стоји за Нови Сад 40, а на страну 60 н. месечно. — Претплата - Јовановићу, који се из љубави према позоришту примио да пе овај лист.

НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ у |.

(Овршета.)

Како тог Који су томе узроци: Мора да их

|е много. Или наши ту мци не вреде ништа, на их

ошћинство не мари ићи слушати; или уређење драме не ваља, или је можда репертоар зло састављен, или — или — та хиљаду лија | могао би човек навести.

Не ћемо се бавити поједини“ « погрешкама драме. Ми ћемо само нацртати мален нацрт, по ком мислимо, да би се драми могло помоћи, по ком би се драма подигла до свог правог достојанства.

По нашем суду било би доста, кад би се драма

у место четири пута, три пута у седмици прика-

зивала, на име: у недељу, среду и чегвртак. Будне ли драма три пута у седмици врло пуна, изплатиће се још увек њезини трошкови. -

Онда би требало представе овако разредити. да недељу, обзиром на ниже разреде нашега опћинетва, требало би давати пучке позоришне игре и лаврдије.

Против те установе не би се смело никад грешити, тако, да свако у напред зна, даће у недељу видети пучку 108 оритну игру, или лакрдију.

да среду требало би исто тако одлучно установити фини конверзациони комад или фину шаљиву игру. Ко воли такве комаде, зна у напред, народном но-

=

воришту.

"За четвртак нека се определи драма, или тра-_

тедија строгога стила, тако, да пријатељи Шилера, Шекспира, Расина, у напред могу знати, да ће у четвртак добити храну по своме укусу.

Кад буде такав ред, приправиће се многи за представу, коју уз данашњи ред, који и непријатеље системе лако узрујава, занемарују.

Код нас нема готово никаквог репертоара. Лане,

27 %

Калдерона и т. д. већ

или преклане издавао се сваког месеца барем ка“

кав такав репертоар, да би се људи могли понешто равнати и приправљати. Данас нема ни власа о њему и евакојаки комади долазе као гром из ведра неба. 6 Репертоар се не издаје, да оседелице при кафи имају о чему говорити. Репертоар, значи = ред.

_ Репертоар је сума мудрости позоришне управе.

Репертоар доказује, колико си је позоришна управа разбијала, или не разбијала главу, колико познаје околности, опћинство, глумце, колико има у позоришне управе „штурије“ и досетљивости.

Па онда, шта ће се метнути у репертоар!

" Позоришна управа мора прва европска позори-

| ита имати на оку,

комад успео у Бечу или Паризу;

мора се тачно информисати, какви су се где комади приказивали и како су успели. Али то још није доста, да је тај или онај тај је комад можда тамо успео, јер су та ти и ти глумци приказивали. Позоришна управа мора тачно нозна-

вати значај својих глумаца, и може дати прика зивати тек оне комаде, који су према природи ње-_

зиних глумачких сила.

Велик је то посао, али је красан посао, достојан посао, да човек с њега оседи. Да како, кад је већ тако далеко дошло, као код нас с драмом — онда се не сме нико чудити, ако и

смела глава изгуби вољу. Али мора се, гвоздена

је нужда, тако да се“ чини, а буде ли се тако радило две три године, подићи ће се драма, па

ће издржати сваку конкуренцију с опером. Јер није · то само тако, да један каже: Не, ја волим оперу, |

шта ће ми драма! А други: Ја баш радије слушам

драму, ал нека, идем ја и у оперу. Снага, велика и дивна морална снага драм-

ске уметности делује, где су јој се дали развити,