Pozorište

овас аве еоасаааса а атљ -зила - ле о ево пас -нассали он свљече јаке бо <л "авва ог у Ва а <> осе ада бал ита за 7“. а ава > о аи

али да није нашло ништа, што би позориште теретило, те нема у начелу ништа против тога, да се подели позоришту концевија за представе, али позориште мора концесију свагда тражити путем месних власти, где хоће представе да даје. Услед тога отписа, послао је управни одбор путем овдашњег славног магистрата образ-

министарству унутрашњих послова ради подељења концесије за позоришне представе по дојакошњем начину, као што је и до сад у течају од 35 година та дозвола давана. На ту представку није још стигло решење.

Да би се могле подмиривати позоризине потребе и да би сеосигурао опетанак ерп-

ПОЗОРИШТЕ.

(Хрватска драмска школа.) Од 1. октобра о. г. отворена је у згради „Земаљског глазбеног завода“, као хрватске конзерваторије, драмска школа под надзором интенданта хрватског народног позоришта дра Стевана пл. Милетића. Задатак је тој школи, да однегује врсни подмладак на глумачком пољу, а делисе у два течаја. Ове године отворен је само први. Пошто је задатак тој школи, да приправи ученике за глумачку каријеру, поучаваће се ученици: у декламацији, предавању и драмском приказивању, а осим тога основани су посебни курзови за умно и телесно усавршавање и образовање ученика. Од ученика тражи се, уз моралну и душевну способност, и прикладна спољашност, чист орган, потпуно познавање хрватског језика и школско изображење, које одговара бар вишим основним школама. У ту школу примаће се и девојке, које су навршиле 15 годину, а мушки, који су најмање у седамнаестој години. При уписивању у ту школу морају ученици донети ове исправе: 1. крштено писмо; 2. лекарску сведоџбу о телесном здрављу; 8. сведоџбе, да су свршили прописане школске науке; 4. реверс од родитеља или старатеља, да им деца или штићеници могу полазити ту школу, као и то, да ће их за време учења пристојно издржавати.

а

_____ ООП ~

ложену представку високом кр. угарском

ЛИСТИЋИ.

„сад десет. На крају другог течаја морају ученици

ског народног позоришта, подноси управни одбор уз прорачун засебан предлог: да се изда позив на народ, да сваки родољуб прилаже дневно по један новчић на одржање позоришта и оснажење Фонда 1080ришног. То је у главним потезима радња управног одбора позоришног.

Напомињемо само још, да је благајна друштвена неколико пута сконтрована п увек у реду нађена, и да су у течају ове пословне године извршени још разни текући послови и расправљени многи други нредмети од мање вредности. ·

Најпосле молимо славну скупштину, да овај извештај изволи узети на знање и одобрити га.

У првом течају предаваће се тринаест предмета, и то прво: учење чистог хрватског изговора и наглашивање речи. Хрватски језик уједно је и главни предмет првога течаја, а то је са свим разумљиво. Што је живописцу боја, вајару камен, то је глумцу језик. Њиме он ствара. Ако се сад у нас, вели „У1епас“ „чује с позорнице који застарели облик или неправи. нагласак, разлог је томе, што већина наших глумаца нема школоване лингвистичке теорије, па им се сваком приликом мора сваки језични облик и акценат специјално поправљати“. Теоријом, која ће сеу драмској школи систематски учити и предавати, мисли се тој невољи са свим доскочити. Поред хрватског језика предаваће се још Француски и немачки, за тим хрватска појетика, естетика, повесница светске књижевности, мимика, повесница позоришне уметности, драмско приказивање, повесничке цртице погледом на драмске производе, играње и мачевање. Ученика има за

положити „уметнички испит“, па ће онда примљени бити или за члана хрватског земаљског позоришта, или ће се из њих саставити дружина, која ће као Филијала народног позоришта под вођењем позоришних првака путовати за време целе сезоне по местима у земљи. „Репертоар, нашег казалишта“ — вели „Ујепас“ — „имао би

А