Pozorište
Му 07
|
ЗГ
било у људима било у приликама,
–есве У НОВОМЕ САДУ У ПОНЕДЕОНИК 31. МАРТА. 1897. чедо
фл
| ПН па о |
Е у ( у +» ПА ОД а БИ 3.
Н Е 55
Ми У УН 5 пе фу +
УРЕЂУЈЕ ХАЛИ Ћ; Излави за време бављења поворишне дружине у Н. Саду свагда о дану сваке представе, иначе сваког месеца по је дан пут на по табака. — Стоји за Нови Сад 40, а на страну 60 новч. месечно. —
нешто ЗА ОБЈАШЊЕЊЕ ХАМЛЕТОВА КАРАКТЕРА.
Писац Хамлета, износећи карактер му и развитак његов, дао нам је загонетку, коју су се трудили многи да објасне, ма да она ни до данас није, ни коначно ни повољно за свакога, решена.
Драми је задатак, да карактере п дела опише у њихном међусобном условљавању. Дела потичу од карактера п имају утецаја опет — на карактер, било да га ободравају или спречавају, али га на делање свакако гоне.
Са драмеко-естетске стране посматрања, „Хамлет“ међу драмама великог Британца прави изузетак и личношћу и карактером и развијањем карактера његовог главног јунака, који па себи нови све зпаке чисте неактивности.
У овој противпости међу Хамлетом и
_ јунацима осталих Шекепирових драма, на-
меће се питање, које је до сада толико пута „потрзано као главно: Шта је хтео песник сва тим својим јунаком, који у самој ствари ништа не дела и ништа пе ствара, но ради само онда, кад се на то примора 7 Јупак драме треба, а то је иначе увек тако и код Шекспира, да је карактер,
који ради и у том раду тера до краја.
Томе ве на еупрот стављају разне сметње, и из обадва та момента: жељом за напретком, радом и етварањем еметња, постаје драмско вештачко дело, драма, онај део идеалног живота, који се на очи гледаоца одиграва.
Хамлета је најбоље оценио Гете у сво-
„У Шћећи Мејвјег“-у.
Никада није један тако велики песнички производ, од исто тако признатог песничког генија, ва толико љубави и убедљиве оштро-
766.
умности изнет и објашњен, као што је Гете Хамлета изнео и објаснио у »„ УИћећи Мејзјег“ -у.
Ово Гетеово објашњење даје нам праву слику о упечацима, које Хамлет на нама оставља и оно нас потпуно придобија за (Кшпећп, 5ћаКезреаге - У еп). Оно је допста најбољи покушај у томе правцу и ми му се радо придружујемо, али имамо једну скромну напомену.
Гете пам нигде не каже шта је управо узрок, да Хамлет није у стању да изврши дело, које му је од песника памењено,
Да се то објасни, нужно је да промотримо личност Хамлетову у свим Фазама његова живота.
Проучавајући Хамлета, ми емо дошли до уверења, које ће можда бити згодно да испуни ону празнину, коју је Гете оставио или бар да прокрчи пут за то попуњавање и да можда у исто време одгонене и остале тампе стране у карактеру и развитку карактера Хамлетовог.
Загонетка, Коју пам је песник са Хамлетом дао, нпје ни до данас са свим решена. Хамлет се не може појмити и разумети, ако се на њ гледа, као на потпупо здравог човека.
Хамлет дакле није потпуно здрав, као што није пи душевно болестан. Његова би се болест, по досадањој медицинској терминологији, могла обележити као: неурасте-
нија, нервоза, ослабљивоест нерава.
Да се објасни шта нам даје повода за такво објашњење овог проблема и да се, како ваља оцени истинитост такве поставке, пужно је, да будемо на чисто с тиме: шта је то и шта зпачи у самој ствари неурада и
степија. За тим нам је потребно,