Pravo i privreda
su neposredno uzrokovane činom zajedničke havarije ne ulaze u poverilačku masu zbog pogrešnog rukovanja tcretom. Tako, u poverilačku masu ne ulazi śteta na izbačenom leretu koji je smeśten na brod suprotno priznatim trgovačkim običajima, iii śteta na teretu ukrcanom bez znanja brodara i śteta na teretu koji je namerno pogreśno označen. 1 Ako je teret ukrcan bez znanja brodara iii je pogreśno označen, pa je spaścn, njegova vrednost se uračunava u dužničku masu. 2 Cilj ovih odredbi je da spreči po taj ni ukrcaj i pogreśno označavanje tereta. 3 Isto pravilo trebalo bi da važi i za teret smeśten na brod suprotno trgovačkim običajima, 4 iako to Zakon o plovidbi i Jap 74 izričito ne pominju. Ako je za nepravilan smeślaj lcreta kriv brodar, ovlašćenik lereta bi trebalo da ima pravo na regres prema brodant za isplaćeni doprinos. Ukoliko je teret prijavljcn brodaru sa vrednošću nižom nego śto stvarno vredi (npr. da bi se platila manja vozarina), śteta na njemu će da se nadoknađuje prema prijavljenoj vrednosti. Međulim, u dužničku masu takav teret ulazi sa stvarnom vrednošćuj Obrnuto, ako je teret prijavljen sa većom vrednošću od stvarne, u dužničku masu ulazi sa prijavljenom vrednošću, a u poverilačku sa stvarnom. 6 Po pilanju utvrđivanja vrednosti oślećcnog tereta, Zakon o plovidbi (čl. 807) i JAP 74 (pravilo XVI) predviđaju da se ona određuju prema njcgovoj vrednosti u vreme iskrcaja utvrđene na osnovu trgovačke fakturę ispostavljene primaocu, ili ako takve fakturę nema, prema ukrcajnoj vrednosti. 7 U vrednosti tereta u vreme ukrcaja uključuju se troškovi osiguranja i vozarina, ako njen gubitak snose ovlaJćenici tereta (tzv. vozarina plativa "u svakom slučaju"). Ukoliko je teret propao (izgubljen) u poverilačku masu ulazi celokupna njegova vrednost, po odbitku posebnih havarija. Ukoliko je samo ośtećcn, u poverilačku masu ulazi time uzrokovano umanjenje njegove vrednosti. Ako je oštećeni teret prodat, śteta (tj. umanjenje njegove vrednosti) se odreduje prema razlici izmedu neto iznosa dobijenog prodajom i neto vrednosli tereta u zdravom stanju na poslednji dan iskrcavanja u luci (pristaništu) odredišta ili na dan završetka poduhvata, ako se poduhvat zavrśava u drugoj luci. 8 3) Gubitak vozarine. Treći sastojak poverilačke mase je gubitak vozarine. 9 U poverilačku masu vozarina ulazi samo sa neto iznosom, jer se od njenog bruto
1 Čl. 803. si. 1. i, 2. ZOPUP, pravilo I i XIX st. 1. JAP 74. 2 ČI. 803. si. 2. ZOPUP, pravilo XIX si. 1. JAP 74. 3 JakaSa 8., op, cil., sir. 141. 4 Trajković M., op, cil., sir. 203. 5 ČI. 807. st. 2. ZOPUP, pravilo XIX st. 2. JAP 74. 6 Savin Š., op. cil., sir. 99. / rraytio Antverpen-Roterdam br. VII st. 1, određuje da sc vrednost lereta odreduje prema nieeovoj trzisnoj vrednosli na poslednji dan iskrcaja. 8 Isto pravilo Antverpen-Roterdam br. VII. 9 Pravilo V JAP 74, Pravilo Antverpen-Roterdam br. VII.
89
N. JOVANOVIĆ: Likvidacija zajedničke havarije (str. 83-97)