Pravo i privreda

за годину дана тј. на 31. децембар 1995. године. У реализацији члана 16. Уставног закона до сада је донето, односно усклађено са Уставом преко 30 савезних закона, док се у скупштпнској процедури налази око 20 предлога закона.^ У члану 18. Уставног закона утврђено је да ће савезни прогшси који уређују односе који се више не налазе у надлежности федерациЈе престати да важе даном ступања на снагу одговарајућег републичког прописа. Ова одредба последица је уставних промена које су извршене у расподели законодавне надлежности између савезне државе и република чланица. И на крају, Уставни закон садржи одредбу која се односи на усклађивање подзаконскнх пропнса са Уставом што је битно, с обзиром на значај н бројност подзаконскнх прописа у нашем правном снстему. Тако је утврђено да се савезнн прописи који су донети за извршавање савезннх закона ускладе са законом у роковпма утврђеним тнм законима, алн је наглашено да се тн прокисн могу прнмењнватп најкасније до истека тих рокова. Ова одредба се у пракси реализује тако што скоро сви закони који су усаглашени са Уставом СРЈ, односно сви нови законн, садрже одредбу у којој је утврђен рок за доношење подзаконских прописа за извршавање тог закона, а тиме и рок за престанак важења ранијих подзаконских прописа. 5. Досадашња пракса показује да је до прекорачења рокова утврђеннх Уставним закономза доношење нових закона. односно усаглашавање постојећих закона са Уставом СРЈ (пре свега рока утврђеног у члану 15. Уставног закона) долазило внше С тим у вези поставило се гаггање каква је правна судбина савезних закона СФРЈ који ннсу усаглашенн са Уставом СРЈ у року утврђеном

13. Најзначајнији савезни закони који су донета у претходном периоду су органски закони нз члана 90. Устава СРЈ; Закон о Савезном суду („Сл.лист СРЈ, бр. 27/92). Закон о грбу СРЈ („Сллист СРЈ“, бр. 66(93), Закон о употреби заставе, химне и грба СРЈ („Сп.лист СРЈ“, бр. 66/93 и 24/94); затим Закон о имовинн СРЈ („Сллист СРЈ“, бр. 41/93 и 24/94; Закон о изменама Кривичног закона СРЈ („Сллисг СРЈ“, бр. 35/92, 37/93 и 24/94); Закон о изменама и допунама Закона о облигационим односима („Сл.лист СРГ, бр. 31/93; Закон о савезшш судским таксама („Сл.лист СРЈ“, бр, 32/94); Закон о савезним админисгративним таксама („Сллист СРЈ“, бр. 32/94; Закон о савезним административним таксама („Сллнст СРЈ“), бр. 81/94): Закон о слободним зонама („Сл.лист СРЈ , бр. 81/94); Закон о упису у судски регистар („Сллист СРЈ“, бр. 80/94), Закон о производњи и промету лекова („Сллист СРЈ“, бр. 18/94), Закон о финансирању научно-технолошког развоја („Сллисг СРЈ“, бр. 31/93, као и низ других савезних закона који буду доношенн у циљу реализовања економске политике землл, регулисање одређених односа за време прнмене санкција Савета безбедносп! УН, као и спровођење превремених избора 1992. године. Најзначајнији предлози закона који се налазе у скупштинској процедури су. Предлог закона о задругама, Предлог закона о основама радних односа, Предлог закона о штрајку, Предлог закона о политичким странкама и удружењима грађана која се оснивају за територију СРЈ, Предлог закона о помиловању, Предлог закона о хартијама од вредности, ндр. 14. Објективно до највећег прекорачења дошло је Зl.децембра 1993. године. Почетком 1994. године са Уставом је било усклађено нешто више од једне трећине закона из члана 15. Уставног закона. У овој ситуацнји правно је било најчистије изменити рок утврђен у члану 15. Уставног закона, али због распуштања Народне скупштине Републике Србнје, односно престанка мандата посланнка у Већу република Савезне скупштине из Републике Србије, до измена Уставног закона дошло је тек крајем марта 1994. године.

34

Право и привреда бр. 1-2/95.