Pravo i privreda
Европске организације, које се у оквиру Европске уније баве стандардизацијом, CEN (Comite europeen de normalisation) и CENELEC (Comite europeen de normalisation electrotechnique) настале cy y свом садашњем облику 1972., односно 1973. године. У њима су заступљене земље чланице Европске заједнице и земље члакице ЕФТА. Задатак ових организација је рад на хармонизацији националних стандарда. Онај ко није увео стандардизацију мора своје производе да подвргне испитивању, да би се утврдило да ли са својим карактеристикама могу да се појаве на тржшпту Заједнице. Европска заједница може директивом прописати сертифнкацију неке неутралне организације. Добијени сертификат важи у Заједници. У пракси ово значи да, уколико производ има ознаку СЕ, то не значи аутоматски да је он "MADE IN EUROPE", него значи да пронзвод одговара стандардима прихваћеним у Заједннци. А да би производ имао ознаку, мора имати сертификат. Сертификација претпоставља испитивања, а ова опет стандарде према којима he се та испитивања вршити. CEN/CENELEC је израдио око 1600 европских стандарда, те преко 1300 нацрта. У раду је и око 3.000 пројеката стандардизације. Осигурање квалитета, у смислу технике управљања предузећем које гарантује партнеру да постоје свп предуслови за коректно извршавање преузетих обавеза из уговора је од круцијалног значаја за тржиште Европске заједнице. Системи осигурања квалитета оцењују се на темељу међународних стандарда ИСО 9000, који третнрају моделе обезбеђења квалитета од развоја и конструкције, до испитивања и сервисирања. као и елементе управљања квалнтетом. Модел ИСО 9000 представља базнн стандард овог система. Поред њега постоји модел ИСО 9001 који се примењује у предузећима која својом организацијом покривају производ од развоја до сервисирања. Модел ИСО 9002 примењив је у предузећима која се баве само производњом н уградњом, модел ИСО 9003 користе предузећа чији се систем обезбеђења квалитета заснива само на завршној контроли и испитивању производа, док модел ИСО 9004 примењују она предузећа која делују у области услужних делатности. Стандарди серије ИСО 9000-9004 представљају пресек свих позитивних резултата остварених у области обезбеђења квалитета у последњим деценијама. Суштина захтева ових стандарда могла би да се презентира кроз следеће констатације: 1. Квалитет се обезбеђује кроз функционисање целокупне организације предузећа; 2. Свака пословна активност у предузећу мора бити јасно и недвосмислено прописана одговарајућим процедурама и упутствима; 3. Све процедуре и упутства морају се стриктно поштовати; 4. Обављање активности од значаја за обезбеђење квалитета мора бити документовано одговарајућим писаним документима;
57
Б. Рилке: Значај стандардизације за унутрашње тржиште Европске Уније (стр. 51-64)