Pravo i privreda
5. Систем обезбеђења квалитета мора бити стално контролисан и побољшаван; 6. Улога руководства у систему обезбеђења квалитета је пресудна. Стандарди серије ИСО 9000-9004 немају за диљ да униформишу организацију предузећа, већ постављају минимум захтева која предузећа морају да задовоље кроз сопствену организацију, кадрове, организацијска упутства-процедуре и радна упутства. При томе се полази од претпоставке да: Свака функција предузећа је одговорна и обавезна да дефинише и пропише процедуре и упутства за рад у области коју покрива, водећи рачуна да постигне најпогоднија решења за обављање послова, а да при томе јасно дефинише активности којима утиче на обезбеђење квалитета и верификацију тих активности. Ниједна функција предузећа нема обавезу да посебно ствара процедуре за обезбеђење квалитета, већ обезбеђење квалитета мора проистећи као логичан резултат обављања радних послова и задатака функције. Европска стандардизација представља један од камена темељаца изградње јединственог тржишта. Сагласност око значаја и развоја ове активности постоји, али рад на њој тече још увек споро у односу на важност посла и неопходан број стандарда који су потребни да би јединствено тржиште функционисало на унифициран начин. Комисија Европске уније је у једном од својих стратешких докумената, Зеленом папиру (Green Paper), изразила бојазан да процес стандардизације неће бити у стању да осгвари резултате који се од њега очекују у унапред утврђеном временском оквиру. Стога би акције Комисије требале имати за диљ да: а) обезбеде да се тела европске стандардизације финансирају на начин који је у сразмери са обимом њихових задатака, без прекомерне зависности од буџета Заједннце или доприноса које примају од тела националних чланнца; б) да се стандардизација у што већој мери примени у легислативним пословима Заједниде; ц) да радни програми тела европске стандардизације буду блнже усклађени са потребама и приоритетима јединственог тржишта; д) да промовишу политику приближавања стандардизованом квалитету, упркос разликама на националним тржиштима. Политика стандардизације и полнтика квалитета су у ствари нераздвојиве. И једна и друга имају за циљ да омогуће правилно и ефикасно функционисање унутрашњег, јединственог тржшпта и то на начин да постављају услове да се ово и оствари. Када се спомиње "квалитет", онда га треба узети у најширем смислу те речи, јер се појам овако схваћен, односи на све карактеристике производа, услуга или производног система. Јачање инструмената квалитета на нивоу Заједнице, промовисање њихове примене од стране фирми, те ширење техника контроле квалитета кроз свеукупну производњу Заједнице, представљају приоритете Уније. Њнхов задатак бн требао да буде да нађу свој израз у дефиннсању конкретних програмских акција
58
Право и прнвреда бр. 1-2/95.