Preobražaj škole i nastave : (suvremena potreba)
96
па увати и остави учитеља код школе мртвог. А да се је наш зактев пре остварио, овог ужаса неби било.
6. Почем наука п интерес свакога човека и народа, траже здравог расуђивања противу заблуда, и, здраве мисли противу небесних и земаљских лажних и штетних аукторитета, то у школи се забрањује учење сваке црквене вере и свега, онога, што спада у област њену. Ово тражи од нас разлог науке и разлог сувремених потреба омладинских, народних и међународних. Са тим се слажу данас сви напреднији државници и сви бољи поглавари науке у опште и педагогије посебице. Озмо овака настава може сложити и у срећније стање превести нас православне, римо-католичке и мухамеданске Србе и Хрвате и остале толике вером и називом завађене Славене нас овако грозно омражену и између себе страшно сатрвену браћу, који по свима рачунима и потребама нашим, треба да живимо у брацкој љубави и заједници. Због тог узвишеног задатка српског и словенског света, и његовог зближавања, и ујединења, ученици не морају ићи ако неће нг у коју цркву. Они и никакве верске обреде не испуњавају. Тако нас учим сам Христос, кога све хришћанство назива сином божијим и спаситељем света. Он вели устима Јеванђелиста Јована у глави 1, стиху 21—94 ово: „Верујте иде време и већ је наступило, кад се нећете молити богу ни на гори самариској (црква) ни у цркви Јерусалимској, него прави богомољци молиће се духом и истином, јер је Бог дух и истина.» А. на другом месту вели Христос устима својих апостола и ово: „црква божија то сте ви (народ, друштво.) Лажни богомољци подобни суманутим Јосићима, Вукићевићима и другим, треба да знају и да врше те свете речи Христове, ако нису варалице и Христа и народа. Само онда кад ученици одрасту и из школе изиђу, могу проучавати разне верозаконе и посећавати разне цркве, док их у свету имало буде, ради проучавања и усвајања или одбацнвања. Тад су зрели и снажни да примају што нађу за добро и пред судом науке и народних потреба оправдано, и да одбаце што је за одмет и штету. Тако усвојена