Preobražaj škole i nastave : (suvremena potreba)

38

11. У реформисаној школи и настави, и ученик и наставник имају потпуну неограничену слободу исказивати своје мисли и своја убеђења, како у погледу верозакона — религије, тако и у погледу политичког, социјалног и економског уређења, и сношаја друштвеног. Нико нема права, нико несме стављати границе току и развитку сувремених идеја, па ма како се оне ковиле са садањим друштвеним уредбама, новинама, обичајима и односима, и државним крупним и ситним корманошима и управљачима. Треба већ једном да и у школи, и у држави, и у цркви престану некорисни аукторитети, па да за свакога, "буде најсветији аукторитет: разлог истине и правде и међусобне солидарности, Без тога је и школа, и наука пука апсана и мртво слово. Без тога се убија или ограничава природни развитак омладине, друштва, наставника, науке и културе. Без тога се удара карика, тиранска и кужна карика на мозак, на мисаону моћ ученика, наставника, друштва, просвете и прогреса. Таку школу и наставу треба предати покоју заборавности, као не разумну и посве штетну и опасну. А наставнике и управнике који се томе противе, треба истерати са места светиње, гди бољи и честити могу доста користити. То спада, у свету дужност наставника, ученика и свега народа, ако су ради своме благостању и напретку, и ако смо вољни добијати корисније резултате — добитке од школе, омладине и наставника, но до сада.

Ученике и ученице несме нико оставити у затвору у школи; јер деца могу да се престраве и у болест падну. То је једно, а друго школски ваздух посве је нездрав, па деца руше своје здравље тамо. Тако исто ученици се не могу истеривати из школе, ни за то што слабо уче, ни с' тога што изговоре што опоро своме наставнику или управнику, нити због изговорене истините и праведне речи, које се слажу са зактевима наука природних и друштвених, и народних стварних потреба.

Ако ученик незна одговорити на ово или оно наставничко питање, и ако рече коју истину или дпору реч, то за то одговоран је пре наставник, који му није довољно дао честитог примера, разјашњења и поуке, него ли ученик. Јер овај није дошао у школу да гледа у наставника како је леп или ружан,

8

,