Preobražaj škole i nastave : (suvremena potreba)
39
19. Али, да би наставник достојно одговарао своме узвшшеном задатку, да изврши оно што од њега очекује омладина и народ, и што од њега тражи напреднија наука педагогија, нужно је да сваки учитељ народне школе сврши привредну учитељску школу, која треба да се бар учи четири Е| године, поред предходног учења неке веће народне школе у којој се морају учити бар 4 године. Али према томе великоме захтеву потреба народних треба удесити и реалке, и гимназије то јест треба их стварно реформисати у духу поменутих захтева и потреба. Јер за народног учитеља, треба пространог, пробраног и посве стварног и применљивог знања, а не оног које не користи ни њима ни народу, какво им се, по несрећи данас даје у свима школама.
(Све што је довде речено о учитељима и приправницима, учитељске школе, то важи и за учитељице. Јер београдски «инштитут» — виша женска, школа није у стању спремити своје ученице ни за вредну, скромну, штедљиву и примерну кућанићу и мајку, супругу и грађанку, а камо ли за настанвницу достојну великог и светог позива, народне учитељице и проФесорице. Кога ово вређа нек изиђе на јавност, ако сме, па да му укажемо на безбројна и жалосна акта, која ми прибрана имамо, и за која делимице зна а престоница и Србија. Зар извесне помодарке могу спремати привредне, здраве и честите мајке, супруге, грађанке и учитељице! Што ко нема не може другом дати. Изузетака има, али су веома, ретки, јер ивер далеко од кладе не лети. Народна скупштина, треба да укине буџет одређени на овај оваки инштитут, који спрема
#) Ватуцани и славни филолог и граматичар Стојан Новаковић, са својим историчаром Љубом Ковачевићем, Свет. Буловићем и другим њима подобнам смлатастим „научарима“, толико су се расветлили својом науком, да су пре неколико година смањили рок учитељског учења и уништили удружење ђачко у учитељској школи: а сви прави пријатељи науке и народа проширују рок учитељског учења и дају им сва срества да се што више развију и спреме за то одиста светом велико дело — ва омладинеког и народног учитеља. Они су једини на страни оних „учевних“ јадника, који веле да учитељима не треба да много знају, ма да цео истински просвећени и народу и просвети наклоњени свет зна да је неопходно нужно да учитељи буду снабдевени са што више стварног знања и рада. Они тиме каом вабраном ђачког удружења, и читања напредних књига и новина, довели су дотле учитељску Београдску школу, да јој треба.
поред све вредноће и ваљаности садањег њеног управитеља, јошт дуго поштена и напредна труда, па да она даје Србији онаке честите учитеље, какве је давала пре 6 год.