Prosveta : almanah za godinu ...

По

турна центра, у Београду и у Загребу, и то готово у исто доба. У Србији пада антинародна династија Обреновића и долази на престо унук Карађорђев, а у Хрватској пада црни режим Куен-Хедерваријев, те у обадва центра народна мисао узима полета, који од то доба стално расте. Омладина из Босне и Херцеговине, крећући се у круговима омладинским из наших центара, запаја се новим духом, долази у Босну са много ширим видицима, и покреће народни покрет на најширој и најчишћој националној основи. Овај нови покрет узима нарочитог маха иза страшног анексионог удара, који присили све народне елементе из свих наших крајева да озбиљније узму националну ствар и да створе што гушће народне редове.

До овога доба наши су муслимани готово само спавали и сањали о својој војничкој и државничкој слави у некдашњој турској царевини. Они нису никада вољели Турке (Туркуше), него само турску државу у којој су били стално на власти, нарочито у Босни и Херцеговини. Анексија и њено признање од стране Турске царевине, која се нагоди са Аустријом за шездесет и четири милиона, дубоко се коснуо срца наших муслимана. То је био страшан удар за сва њихова надања, које су њиме бачене у пропаст да се никада не поврате и не остваре. Тај је удар, у главном, створио три различите групе по своме дјеловању међу муслиманским елементом. Једни су се осје„тили толико изгубљени да су напуштали своје огњиште селећи се у бијели свијет, не знајући ни сами себи објаснити зашто се селе и куда се селе; други су постали потпуно индиферентни за све што се око њих збива и као таки постали су најбоље оружје у рукама аустријских интрига; и трећи, који су се иза прве вртоглавице брзо снашли, пришли ближе православним и католицима, ухватили се с њима у коло, и почели да стварају себи нову судбину на основи националних идеала. Ови трећи били су млађе генерације, које се нису могле да припитоме поред свега аустријског злата и још златнијих обећања. Они се измијешаше са својом браћом. Од ово доба не постоји ниједно друштво српско или хрватско: грађанско, студентско или фачко, у коме нема један видан број наших муслимана. Како су прије били фанатици своје вјере тако су