Prosvetne i političke prilike u južnim srpskim oblastima u XIX v. : (do srpsko turskih ratova 1876-78)

IV

Нова настава и писменост у јужним областима

од 1800 тридесетих до 1800 шездесетих година

И из досадашњега излагања смо видели, како се, и под каквим приликама, у школама у нашим јужним областима на манастирски метод, полако, накаламљивала модерна српска настава. Изузимајући неколико градова, свуда се у тим странама процес стапања та два метода вршио све до краја 1800 шездесетих година. Уосталом, тај се исти процес, и ако само нешто раније,и убрзанијим темпом, вршио и у Србији све до 1800 четрдесетих година. И ако је у јужним областима већина учитеља задржало и манастирски метод, 1800 четрдесетих их је година било, који су предавали чисту српску модерну наставу. И ако је процес стапања ова два метода држао тако дуго, српска настава је, у већини случајева, још од 1800 тридесетих гоцина, била заступљена готово у свима градским школама у оним странама. Какве је где спреме био учитељ, и какве су где владале прилике, онолико је, у дотичној школи, и било српске наставе. Главно је, да брзо, после 1830 г, у већини школа по градовима у поменутим областима, налазимо и нове српске уџбенике. Тако, чак у Тиквешкој Области их налазимо још у почетку 1800 тридесетих година; у Прилепу и Скопљу 1800 четрдесетих, у Нишу и Врању при крају 1800 тридесетих година, у Велесу, Тетову и Гостивару 1800 четрдесетих година и т.д. У Гостивару 1800 четрдесетих година налазимо „Срђбски Буквар“; под тим именом је било и других српских уџбеника).

Све до краја 1800 педесетих година, у Србији није по-