Prosvetni glasnik

ством могу Вас известити, да се настава врши по наставном плану таком заузимљивогаћу и начином, који свагда има повољних резултата. Односно саме наставе у деловпма, нрвметио сам: 1. да молитве са славенским текстом јако оптерећавају памћење ученика I разреда, просто с тога што пе разумеју шго говоре. Осим тога преводе они исте молитве и на српски. У место три молитве са славенским текстом имају деца с преводом да уче шест молптава. За то сам мпшљења, да се у I разреду учи само „Оче наш" и „ Богородице дево" српски и славепски, а „Божје заповести" да се ставе у II разред; или да се све три молитве уче у I разреду па српском језпку а ставе у II разред на славенском језику , где се почпае и познавање старославенскпх писмена и вежбање у читању. 2. Промепа срнских именица са 6 падежа и називи за глаголска времена, како се сад учи у осповним школама, не подудара се са бројем падежа, називима н бројем времена по Даничићу, који је прописан за гнмназије. Ради те неједнакости у предавању настаје збрка у појмовима, кад ученици осповне школе прешавши у гнмназију, слушају науку о промени именица са 7 падежа, а при мењању глагола имају се служити другим терминима за казивање глаголске радње у временима, а не онима којима су се били навикли и с којима су спајали глаголске облике по времепима. За то сам мишљења, да се граматичица за основпе школе састави по Даничићу и печата. Таква би једнообразност у граматицп служила на велику олакшпцу и успешније изучавање српског језика. 3. У основним школама у Шапцу има деце мојсејеве вере. Прпметио сам да су опа изузета од читања са сгарославенским писменима; на против У IV разреду гимназије дужан је сваки ученик без разлике вере учити Старославенскп Језик. Очевидно је, да јеврејска деца у гимназији морају бити назаднија у том нредмету од друге деце, која су вична тим ппсмекнма. Ни религијозних разлога нема, због којих јеврејска деца не би требала да уче старославенски језик. Читајући старе класике опет нису људи данашњих времена постали политеисти, него су сачували веру отаца својих. Нагазим да би требало да и јеврејска деца у основпим школама дужна буду учити старославенско читање тим пре, нгго су то дужна учити и у гимназији. 4. Историја Српског Народа и Земљопис Србије учи се само у III разреду, па многи од ученика Док сврше IV разред доста забораве ова два нредмета, те им због тога врло незгодно пада положити пријемни испит за прелазак у гимназпју, са шта неки буду враћени да повторе IV разред, где се опет

Историја п Земљопис не уче. С тога сам мишљења, да се у II течај IV разреда, поред Историје нових народа, ставп и Земљопис Србије и Историја Срба као повторни предмет, а да се из тога течаја изостави Црквеио-Славенски језик, који деца уче у II, III и IV разреду. 5. Поред одличног и врло доброг напретка шабачких основних школа у науци и телесном вежбању, немило ми је констатовати, да са напретком ученика у црквеном певању нисам био задовољан, премда опет морам признати, да су деца неколике грађанске, патриотске песме врло леио отпевала. 6. За дневнике школског рада, који су овде са малим изузетком, тачно, по Форми и садржају добро вођени, мпптљења сам, да ће они тек онда имати своју потпуну практичну вредност, када буде уведен стални и ближи стручан надзор над радом учптеља. Без таквог надзора бесавестан радник може дневник саставити у очи самог доласка изасланика министарства просвете. 7. Прозивке су уредно вођене; но из њих приметио сам необпчно много изостајања од школских часова. Има ученпка, који су по 35, 46, 132, 141 дан изостали од школе. Уиитавши учитеље о узроцима, дознао сам да су ученици изостајали због нехатости родитеља. Има родитеља који у Августу своје дете уиишу у школу, само да им код куће не причињава досаде, а о Митрову-дну шиље га на занат, па кад се детету не свиди учити заната, родитељи га онет упуте у школу. То је случај скоро са свима учепицима овдашњим, који су дуже од школе изостајали. 8. Школска књижница нема ни најнречих дела за даље образовање учитељево као наставника и васпатача, а књига за младеж, које би ученици читали, нема никаквпх. (Овде прилажем списак књига шабачких основних школа. 9. Посебног инвентара школскиХ ствари нема. Школске ствари воде се у укупном инвентару ствари општипе шабачке. 10. Сагласно тачкама 7. и 8. прегледао сам школску зграду, собе где деца уче и школски намештај и нашао сам: а ) У IV разреду мушких школа на горњем боју, да је један дувар, до нужника, процеђен шалитром тако да је сав малтер спао. У тој доста тесној соби, која због суседних зграда нема довољно светлости ни доста вентилације, учи се 30 — 40 ученика. б) у доњем боју у I разреду II одељења женске школе влажан је и мемљив један дувар, а соба за 40 ученица веома малена. в) скамија по разредима има мало; тако у III и IV разреду седе 72 ученице у 9 скамија од