Prosvetni glasnik

63

ОСНОВНЕ ШЕОЛЕ У

КНЕЖЕБИНИ СГ1ИЈЈ

483

сланик вели: „школска је зграда мала и неудесна и то у такој мери, да нимало не одговара потреби. Премерио сам учионицу и она је дугачка 4,15 метра, широка 3,35 метра а у висини има 2,65 метра — кубатура износи 35,6 метра! У овакој згради школској не може ни бити речи о чистом ваздуху. Школска врата морају и лети и зими стојати отворена, иначе би се деца поразбољевала. Прозори су тако мали на учионици, да не могу дати довољно светлости. Соба у којој ученици ноћигају, још је у горем стању. Еад сам ирошле године ову школу прегледао, изјавили су ми кметови : да ће се школа знатно оиравити, а и нова што скорије почети да се гради. — Све је ово остало само празно обећање. — Мњења сам да, школа никако не може и даље у овој згради остати." — 0 котрашкој школи вели: „Зграда је слаба и трошна, као што сам прошле године у мом извешћу изјавио. Оправке и овој школи не иомажу, него треба да се подигне нова зграда, а док не буде готова, да ее узме друга кућа под кирију. — Нисам мњења да и даље општина ово питање одлаже, него да се нареди, да се нађе друга кућа за школу, јер у садањој згради никако не може остати." — Особито се жали г. изасланик на кућу гаколе врдилске, у којој 1;аци ноћивају. „Соба у којој ученици ноћивају врло је рђава и за здравље ученика штетна. Не може се никако одобрити, да ученици у онакој згради станују, јер ће се поразбољевати. Среска је власт обећала да ће ову зграду поправити. — Учионица је добра." На друго место долазе школе: каменичка, лазачка и заблаћска. Школа каменичка је мала, сниека и тескобна, али је општина обећала подићи нову зграду за школу. У тој цељи спрема општина потребну грађу. И за школу лазачку вели г. иза сланик да би оправке више стале,, но кад би се нова кућа подигла, а у садањој згради немогуће је даље школу трпети. Као свуда, тако и у округу чачанском има много више рђавих школских зграда но добрих. Срез студенички, који је најоскуднији у свему, има сразмерно добре зграде, док у срезу карановачком, изузимајући варошке школе, ни једна не ваља.

4. ј-Ј аставна средства Само у чачанској школи има средстава за настављање, све осгале су врло оекудне. У чачанској школи има: 12 мапа за геогра®ску наставу. Од ових 7 су старе и нису вигае за унотребљавање, али 5 су добре. Поред тога има 2 рачунаљке, 3 таблице метареких мера и еве Шрајберове елике за предавање јестаственнце.' Све ове ствари, изузимајући поменутих 7 мана, находе се у доброме стању. Са чачанском школом у погледу наставних средетава могу се мерити обе школе среза студеничког. У обема : студеничкој и рашкој има мапа Србије и рачунаљка, а у првој јога : мапа Јевропе, планиглоб, таблица метарских мера и глоб. — Све остале школе имају тек по једну мапу или само неке таблице за краснопис, а у 8 школа нема никаквих наставних ередстава. Најгоре су снабдевене наставним средствима гаколе среза драгачевског. Само у две гаколе што има по која мапа, а у осталима нема ништа. Студенички срез и у овом погледу као и у погледу школских зграда, стоји боље од оеталих срезова. 5. ЈИ ко«лске књижниде С књигама стоје школе у округу чачанском доста добро. У целом округу нема ни једне школе без књижнице. На прво месго долази чачанска школска књижница, у којој има 200 књига. Срез студенички и у овом погледу добро стоји. У студеничкој школи има 77, а у рашкој 62, свега 139 књига. Депе књижнице ичају још школе : прилипачка 83, гучка 72, грачачка 75, заблаћска 71, врбачка 70 књига. Најмање књига имају гаколе : негришорска 8, лишанска 10 и врдилска 18. Ни у једној другој нема испод 34 књиге. По срезовима било је књига : У Чачку 200 „ срезу драгачевеком 406 „ „ карановачком 234 „ „ студеничком 139 „ „ трнавском 241 Свега 1220