Prosvetni glasnik
ИЗЕЕШ ТЛЈ ч А Ч Л н
С К Е II II Ж Е Г И М II А 3 II Ј Е
289
читању и писању и прак. иревођењу из буквара без знања гртматичног. XI— Наставник јестаственице изјавис је: да се Минералогија као наука на се не може иредавати у I разреду и то с тога, што је за учење из Минералогије потребно ученику да буде колико толико епреман из Фисике и Хемије. Наетавник је мишлења да се Минералогија предаје уз Хемију у IV разреду, јер се свакако и у Хемији , кад је говор о појединим елементима, помињу и минерали, који се находе у елементима. Довољно би било да се уз Хемију дода још један час за Минералогију. Код слика, које су заводу послате једна је од највећих мана, пгго оне представљају и животиње и биљке чак у потпуној величини, а међутим многе анатомске морфолошке и друге разлике о којима данашња наука води рачуна — нису на истима стављене. Месго слика корисније би било, да се у школској књижници набаве дела по струци јестаственичкој, које би предавачу служиле као грађа, коју он треба и сам да проучи, а на сваки начин таким образовањем ишло би му много лакше и очигледније разно тумачењеј, које мора у пољу да покаже. ПроФесорски савет сложио се иотпуно у овоме са предавачем Јестаственице из разлога , које је предавач горе изнео : да се у II разреду почне са Ботаником са 3, у III са Зоологијом са 3 а у IV да се са Хемијом споји Минералогија и оба предиета спојена да имају 5 часова недељно. Потписани додаје да је наетавник Јестаственице изводио ђаке у поље и показивао им све оно што су у шк.оли учили. Исто тако наставник је чинио и опите из Фисике и Хемије , који су му били успешни према средствима, са којима је располагао. Биље и камење из околине а и целога округа скупљао је и прибирао за кабинет школски. Списак ће се доцније послати г. Министру, пошто сад наставник болуЈе. XII — Наставник Рачунице изјавио је: да је вапредак у рачуну задовољавајући. И прошлих година као и ове, веома је мали број ученика ? који су из тога предмета пали. Вадовољавајућем успеху помаже и то, што су деца у овоме крају
бистра. На усмено рачунање и ако је обраћана пажња, опет се није посгигао онакав успех као у писменом рачунању а то с тога, што нису ученици у почетку у основној школи радили усмено рачунање. Па како се сада и у основној школи даје већа важност усменом рачунању, наставник мисли да ће се и у гимназији одсад моћи с већим успехом радити и усмено рачунање. Ако би се оставило да се Рачуница и даље у III разреду сврши, онда наставник држи да би било умеено, да ее по један час дода у свима разредима, пошто је рачун један од врло важних предмета у нижој гимназији. Ако би се усвојило ово мишлење, онда би се у III разреду могло радити и са алгебраичним бројевима, као што је у другом делу Мочникове рачунице у првој половини исте књиге изложено, а то би много помогло изучавању Алгебре, јер би ученици имали претходне спреме и Алгебра би се предавала с јачим успехом. Предавач Алгебре изнео је савету противно мишлење и то: да се Рачуница сврши у I и II разреду па онда у III и IV разреду да се сврши Алгебра и то онако, као што се сада учи у IV и V разреду. ПроФесорски савет по узајмном разговору и договору мишлења је: да се I део Мочникове Рачунице сврши у I и II разреду а II део Рачунице у III и IV разреду са иетим бројем часова т. ј. за сваки разред по 4 а IV са 3 часа. Алгебра да се учи у V и VI разреду. XIV — По изјави дотичног наставника и про®. савет изјављује мишлење ово: Краснопис и слободноручно Цртање да се као вештине одвоје и да их ради нарочити наетавник и то Краснопис у I и II са по два часа недељно. Олободноручно Цртање у I и II са по 3 а у III и IV разреду са по два часа недељно. Цртање геометријеко да се предаје кроз сва четири разреда и то спојено са пракгичном Геометријом у I и II са по два а у III и IV разреду са по 3 часа недељно и да буде као обавезак предмет. Певање, Музика и Гимнастика нису досад у овоме заводу предавани, с тога про®. савет и не може о успеху тих предмета говорити. Али ако би ее за ове вештине нашло спремних наставника 37