Prosvetni glasnik

ИЗВСШТА.ТИ ИЗАСл 'аННКЛ О СРЕДЊИМ школамл

465

Из збирке гипсаних прегледа имаЛи би се ичбацити они у застрањеном готском стилу, који немају ни једне лепе линије, но су пуни гука и чворова. Избор прегледа ваља чинити из класичких стилова и из боље периоде осталих стилова који могу у нас наћи примене. Ваљало би исто тако попунити и -литограФисане прегледе по разним врстама цртачких предмета (геометр. Фигура, пејсажа, ликова људских и животињских) Као и у осталих завода и у учитељској школи> за цртање је одређен мали број часова. Ове дакле ваља увећати, а цртање прописати и за старије годиие учитељске школе. Према приликама у којима се данлс настава у цртању у нас находи, успех може у опште да задовољи, јер су се у свим заводима наставници трудили да сметњама доскоче. Недовољност у времену, у простору, у учебним срествима, сви наставници једногласно наводе као тешке препреке. И заиста док се год ове препреке не уклоне, настава у цртању и при најбољем и иајвештијем наставнику, даће ученику једва способности за правилно копирање са прегледа на хартији још мање пак способности за цртање са природе а најмање за саморадњу на пољу цртања. Већи број часова — најмање по 4 часа недељно — обавезност цртања кроз све године сваког завода, удобни простори за наставу у цртању, добар избор учебних срестава, и најзад пристојап и осигуран положај наставника, основни су услови за плодан успех у цртању по нашим школама. 27. јуна 1881. Београд. /VI. ЈЗагЛТРОВИИ. прОФесор III. ИЗВЕШТАЈ Г. Симе Лозанића^ проф. ведике школе о испитима из хемије у београдским средњим школама. 1'ооаодину министру аросвете. По наређењу г. министра походио сам испите из хемије по средњим школама у Београду. Част ми је поднети овде г. министру извешће о тим испитима, додајући и моје мишљење о начину унапређења химијске наставе у средњим школама. Овом приликом походио сам испите из хемије у овим школама: у учитељској школи годишњи и учитељски испит; у реалки у IV и V разреду; у гимназији и у II полугимназији у IV разреду. У I. по

лугимназији нисам био на испиту из хемије, јер сам тог дана имао испит у вел. школи. Према упечатку, који сам добио на тим испитима, могу рећи да је хемијска настава, у опште узев, још на доста ниском ступњу у нашим средњим школама. Узроци су многобројни, који се ту стичу, те је хемијска настава заостала на оној истој висини са којом је и отпочета. Ја се не ћу упуштати овде у набрајање тих узрока, већ ћу узети обрнути пут, да искажем моје мишљење о мерама, којима би се хемијска настава унапредити могла. По мом мишљењу, хемијска настава у средњим ншолама биће унапређена, ако се учини ово што сљедује. 1. Да се у гимназији предаје хемија у V разреду а у реалки у V и VI разреду; и то у првој школи са пет, а у другој са четири сата недељно. Положај хемије према другим наукама ваља да је тако удешен, да предавање Физике предходи у неколико, или бар да иде упоред са предавањем хемије, ова пак да предходи прелавању јестаственице. Овим премештајем хемије из нижих разреда у више, знатно би се пот помагао успех ђака; јер сам на овим испитима добио уверење, да недовољан успех лежи поглавито у томе што се сада предаје хемија деци, која немају спрему предходну, нити су развијена довољно за дубље појимање те науке. 2. Да се у средњим школама предају оба дела хемије; и то неорганска опширније, јер она обухвата опште законе хемијске, а органска хемија у главним потезима. Тек на тај начин, ако се предају оба дела хемије, имаће ђаци целокупно знање хемије, и тек тада ће имати потпуни поглед на хемијске појаве. Јасно је да само такво знање може послужити корисно при изучавању јестаственице. 3. Да се изради детаљан програм из хемије за средње школе. Овде није место да кажем моје ми. шљење о томе, какав треба да је тај програм, али ћу само напоменути, да у том програму ваља обухватити равномерно све делове хемије, износећи на видик нарочито оно, из чега се сами закони хемијски изводе. Само тако ће постати хемија, као наука, својина ђака. Не слажем се с мишљењем многих, да у хемији ваља нарочиту пажњу обратити на оно, што има практичку вреднст; јер се тада обично хемијска Факта из • лажу рецептивно. По мом мишљењу, све ово ваља напомињати узгред, у колико се на то буде наилазило у току излагања саме науке. 4. Да се према програму изради дело за хемиј ску наставу у средњим школама. Најбоље је објавити конкурс за израду овог дела. У интересу јединства наставе и повол.ног успеха ваља дати школи овакво