Prosvetni glasnik

ИЗВЕГГ1ТАЈ ШКОЛСКИХ НАДЗОРН! ка

469

у сввма разредима, тако исто уписнида, прозивница и испптних записника. III Бројно стање и иосеКавање школе у опште је добро. У све три шкоде били је уписано у почетку школске године 607 ученица и ученика, свршило је школу 549, а па испиту бидо је 525 ученица и ученика На осам места било је преко 50 ученика. Највећи број ученика (ученица) у једном разреду био је у иочетку школске године 48, а најмањи 35 Посећавање шкоде релативно је најгоре у женскоЈ школи код Саборне цркве, јер тамо долазе већином деца имућнијих родитеља, те за то ту не може бити сметње с материјалне стране. IV Школски намештај је приличан. Свуда имају скамије у довољном броју, столови, столице, табле, ормапи, чивилуци, слике, завесе. Сат има само у женској школи на Теразајама (и то покварен); но ту нема звона. Скамије су у прва три разреда исте школе већином рђаве, јер нису удешене према узрасту ученица; а и на другим местима нису скамије удешене по хигијенским прописима. V Школске зграде код Саборне цркве добре су, а оне на Теразијама са свим су неудесне за школу. Најбоља је женска школа код Саборне цркве, а најгора је она кућагде је смештен IV разред теразијске женске школе. Овде нема довољно светлости: простор је учионице мали (на једну ученицу долази само 1 квадр. метар); нема ни ходника ни предсобља, него ученице улазе управо из авлије у школу, и то поред штале, која је баш пред вратима школским; распоред учионице није згодан ; соба је влажна и нема вентилације; за децу нема ни авлије ни баште, — и тако се та кућа ни у ком погледу не може препоручити за смештај школе, јер је штетна по здравље ученица, а и иначе је незгодна. — Није много боље ни у оној кући, где су смештена прва три разреда теразијске женске школе. II ту је простор мали (нигде не долази ни један квдр. метар на једну ученицу, — тако у I разр. долази само 0'7 квадр. метра на једну ученицу, рачунајући ту целу површину собе); распоред учионице је незгодан ; у свакој соби имају по двоја врата; две су собе до сокака, а једна је до авлије, која је врло малена и са свију страна кућама опкољена; ходници су врло уоки и незгодни. — Башта има само у женској школи код Саборне цркве; но она није уређена као башта, јер је калдрмисанакао авлија, и таконе може послужлтиодређеној цељи. Затворен и за одмор ученица удесан ходник налази се само у женској школи код Саборне цркве. У мушкој школи има добар ходник, али није затворен, а могао бв се лако затворити. Собе за телесно вежбање зими нема нигде. Исто таво нема нагде термометра. '

Пећи су свуда гвоздене и већином су доста добре само су у I и II разреду мушке школе сувише мале); (но нигде нема штптова око њих. - • Учионице се свуда само једанпут у години крече, и ако је прописано да се најмање два п}та у години морају окречити. — Канцеларије учитељске имају код Саборне цркве, а на Теразијама нема. VI Друилтвени и ариродни услови за напредак школе су у опште узевши добри. Родитељи појимају важност школе и с тога је прилично потпомажуМатеријално стање њихово већином повољна еј но 5 рочито ког Саборне цркве. — Настава није нигде ирекидана због какве редње, и ако су нека деца имала мале богиње а неколико њих и гушобољу. Деца нису ни у коју школу долазила из удаљенијих крајева варопш, те тако није било сметње ни у том погледу. VII. Школски надзор од стране општине био је са свим слаб, јер школски стараоци нису преко целе године ни један пут дошли у школу, да се увере о стању њеном. — Од повереника општинских бичи су на испиту у овим школама редовно г. г. Светомир Николајевић и Ђорђе Малетић, а замењивао их је неколико пута г. Стеван Радојчић. Они су забележили све недостатке у наставним средствима, школском намештају и школској згради, те ће предложити онштини да се све то до ночетка идуће школске године поправи. VIII. Обратио сам пажњу и на то, да ли се учитељице и учитељи придржавају расииса и наредаба господина министра, и у томе нисам нашао ништа што би било противно главним расписпма и наредбама. Но учитрљи III и IV газреда код Саборне цркве жале се на то, што морају децу водити у градску цркву Ружицу. То исто примећују и родитељи неких ученика, који задржавају децу одидењау цркву градску, кад је ружно време. II доиста би за децу много лакше било, кад би ишла у Саборну цркву, која је баш пред школом , п онда се не би могли изговаратп на ружно време, кад би изостали од цркве. IX. На послетку, што се тиче оцене рада учитељског, о том имам част поднети господину минстру засебан извештај у прилогу под •{. 28 јуна 1881 год. у Београду. понизни уЗ ,р. | З ој . јЗдки-к проФесор учитељске школе.