Prosvetni glasnik
500
тади сви слаби су још у којем предмету. Да на сам рачун не долази већи број слабих ученики него* на остале предмете, то се најбоље види на оним ученицима, који имају разреде да понове. Тако у I разреду понављају школу шесторица, у II разреду петорица, и сви ови ученици имају недовољне оцене поред рачуна још у два или три предмета, међу тим нема ни једнога, који би због самог рачуна остао да школу понавља. Што оволики број ученика млађих разреда остаје у рачуну и другим предметима неспреман, томе ће, по свој прилици, бити узрок недовољна пажња на пријемном испиту и у опште на испитима. Веома је значајан појав, да од 13 ученика I разреда, који испите или школу понављају, има само један који на пријемном испиту има општу оцену врло добар, сви остали имају на пријемном испиту општу оцену добар, међу овима су тројца који I разред гимназије већ понављају. Тако исто од 11 ученика II разреда, који испит или школу понављају , само је један био у прошлој години са оценом врло добар, сви остали имали су у прошлој години средњу оцену добар, међу овима су четворица, који су и у прошлој години испите понављали и двојица, који су I разред, гианазиј е приватно учили и на нспиту једва су у II разред пропуштени. Још је значајнији појав, да је од петорице ученика I разреда који су ове године у .гимназију тек по поновљеном испиту примљени, само један једити срећно прошао, тројицу су у течају школске године њихови родитељи због недовољних оцена послали на занат, а један је остао да разред понови. Сви ови појави рекао бих очито наговешћују да би се већом строгошћу и пажњом на пријемном и осталим испитима учинила подједнака услуга колико гимназији толико и основним нашим школама. Нема сумње, имаће оваким појавимаи других узрока, каоштоје неподесност гимназиског програма за млађе разреде, сувопарност наставе, претерана опширност предавања појединих наставника на штету целокупне наставе, али ипак као главни узрок остаје недовољна спрема деце која се у гимназију примају. У Рачуници обраћа се пажња на усмено, нарочито на брзо рачунање, али у том погледу остаје још много да се уради, особито у брзом рачунању где се са незнатним бројем часова и не може много урадити. VII Политич^и зем.љопис, српс^а и општа историја За земљопис употребљавање су мапе: Сидовљеве, Дежарденове, Хандкеове и Роскијевића. Дотични г. наставник вели да су све ове мапе добре, осим Дежарденових, само да би ваљало ради Орохи- |
дрограФије набавити Сидовљеве мапе свију делова света и најновије мапе за политичку геограФију. Поред тога вели, ваљало би се постарати, да ученици добију на српском језику ручни атлас за земњопис, Јер су деци у I разреду атласи на страном језику неразумљиви. За српску историју ученици се служе Крстићевом историјом, за општу историју преводом историје Иловајског и Историјом Зечевића. Ради допуне опште историје биле су г. наставнику, по његовом извештају, на руци историје : Онкеова, Хелдокорвинова и Струвеова. А ради допуне Српске Историје служио се вели, Гласницима српског ученог друштва, Радом Југословенске академије, Душановим закоником и народним песмама. 0 напретку из опште и српске Историје могло би се рећи, гледајући на ученичке оцене да је напредак из тих наука доста повољан. Веома је то занимљив појав да у општој и српској Историји, Историји цркве и Катихизису слабих ученика скоро и нема никако. VIII 1Ш^о«лс^е збирке, биб<лиоте^а и зграда ш^о«лс1^а Школске збирке за ову годину нису ничим попуњене, те је стање остадо онако, како је у извештају од прошде године описано. Вибдиотека школска, као што је и прошле године јављено, нема за сад скоро никаквих дела за струч ну спрему и рад. У последње време г. Министар јавио је (Писмо г. Министра просвете и црквених послова ПБр. 3155 од 23 маја ове године) да ће се за проФесорске кандидате набавити најважнијч дела ради стручне спреме њихове. Кад ова наредба буде извршена, онда ће бибдиотека школска бити у стању да нотпуније одговори потреби којој је намењена. Који су педостаци школске зграде, то сам такође напоменуо у извештају прошле године. Ове године учињен је код овдашње општине корак, (Писмо ваљевском општинском суду од 17 јуна ове године Бр. 140) да се на згради гимназијској изврше све оне оправке које се правилима о грађењу и намештају школа прописују. Сад једино зависи од општине, од њене увиђавности и њеног заузимања, да се шкодска зграда доведе у стање да приближно свима прописима одговара. IX Ванредни одмори, наставнич^и изостанци, испити и ред у заводу У овој школској години дат је ванредни одмор 15 маја, те су тог дана ученици са г.г. наставницима изашли у поље ради вежбања и проматрања онога,