Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ИЗЛАЗИ ГБА ПУТ сбаког меседа у свескама од 3 и више тавака. Ц ена је: за С рбију 12 дии., д за Ц рну Г ору, Б угарску, Б осну, Х ерцеговнпу, А устро- У гарску, Р умунију и Т урску 15 динара на годину IX свес^а

Изабравши вас за овогодишњег надзорника основних школа округа , овде вам у неколико тачака излажем оно на шта ћете обратити нарочиту дажљу у своме раду: 1. На првом месту имате ее лично уверити, да ди ее у свакој школи врше законеки и остали црониси о настави, који су скоро сви штампани у „Школском Зборнику", а нешто и у „Просветном Гласнику". Тога ради држаћете испит над ученицима сваке одређене вам школе из предмета који е предају по раепореду од 17. Септембра 1871. г. Том нриликом обратићете нарочиту пажњу на каквоИу знања које ученици имају да изнесу из основне школе. У том погледу извидећете, да ли се још налази наетавника који, не појимајући задатак наставе, мисле да еу савесно ностигли своју дужност, ако им деца знају о иепиту на памет све оно што у књизи стоји и онако како тамо етоји. Ви ћете ее постарати да сазнате , колико је солидности и трајашњости у њиховом послу, који је може бита ностигнут с многим трудом насгавниковим, још с већиж напрезањел дечијим, а опет нема у себи оне постојане вредности коју би толика мука заслуживала. Поетараћете се да се добро уверите, да ли је оно гато деца уче од учитеља или из књиге постала њихова ирава и сигурна својина, којом она могу да располажу свесно у свако доба према нотреби, и од које ће се осетити у њиховом

иретплата се шаље уириви државне шгампарије 9 а рукоииси уредииштву. година III

животу праве користи и благотворног утицаја, или може бити од свега тога нема ни трага, него је све еамо механички научено на памет и удешено једино према књизи и стереотипним питањима учитељевим која место да изазивљу самосталну радњу умну наносе оз*биљну штету природним даровима дечијим и место да их развијају затуиљују их. Поред каквоће знања обратићете нажњу и на количту савладаног наставног материјала, почем је и то меродавно у питању о ширењу основних знања у маси народа и о истинитом и савесном труду наетавниковом. Поменутим распоредом прониеано је колико се има нрећи из ког наставног нредмета, и ако су енољне прилике иоле биле новољне за ову школску годину, то се могло без поговора у свакој школи постићи и утврдити скоро све оно што је тамо одређено. На сваки начин код оних наетавника који су нреко године чешће напуштали школу или којима је комотније било да с децом врло мало пређу од нропиеаних наука, неће бити никакво чудо ако се нађе да ученици — нарочито старијих разреда — не знају све што је и колико је пропиеано. — Ви ћете се потрудити да у таквим приликама тачно иснитате какви су узроци тој појави, па ако су такви да се могу оправдати, као што су: болест наставникова или дечија и др., ви ћете о томе водити рачуна приликом давања оцене наставнику; иначе ћете то узети у

у београду 15, маја 188^

УПУТСТВО МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ И ЦРКВЕНИХ ПОС<ЛОВА НАДЗОРНИЦИМА ЗА IIРЕГ.1ЕДАЊЕ ОСНОВНИХ ЖКОЛА