Prosvetni glasnik

266 УПУТСТВО МИННСТРА ПГССОЕТЕ II ЦРКВЕННХ ГК СЛОВА НАДЗОРНИЦИМА ЗА ПРЕГИЕДАЊЕ ОСНОВНПХ ШКОЛА

отежицу и о томе у своме извештају мени нарочиту напомену учинити. 2. Самом иепиту приетупићете онако како је наређено у чл. 5. закона о надзираван,у школа, т. ј. позваћете преко општинске власти или преко учитеља она два повереника (или њихове заменике), у присуству којих ћете држати испит и који ће потписати протокол испитне оцене. На случај да одређени повереници из ма ког узрока не дођу кроз један или кроз два сата од како сге школи дошли, ви ћете по могућности у споразуму с општинском влашћу (или — ако и то није могућно с учитељем) узети друга два грађанина из места и у нрисуству њиховом испитати ученике. Ни на који начин не смете отићи из школе без испита па макар чекали и дуже било на поверенике било на децу да се искуие, јер је црема закону о надзиравању школа и о учитељским нлатама нужно да сваки наставник буде оцењен у раду своме. Тога ради је нужно да сваку школу раније извесгите о дану испита у тој школи. 3. Ученике ће пропитивати сам учитељ, ави имате право одређивати ред предмета којим ће ее ученици испитивати, као и поједине партије из којих их треба пропитивати. Исто тако овлашћени сте давати општи нравац наставничким питањима , а и само пропитивање узети у своје руке, ако опазите да учитељ намерно задаје лакша питања , да не улази дубље у ствар, него све прелази површно и кратко, да пропитује само оно што је у књизи и онако како је тамо изложено , да се задржава сувише дуго код ситница, једних истих одељака наетавних предмета, код појединих бољих ученика итд. Прозивање ученика само ћете ви вршити; а да бисте знали какав је који ученик но успеху био преко године , нрепоручено је учитељима да имају на време спремити за вас нарочиту нрозивницу, у којој ће поред ђачкзх имена бити назначено и колико је година ком ученику, да ли понавља разред и колико времена, колико има неоправданих и онравданих изостанака и какав је но учењу и владању био нреко године. (Ту нрозивницу можете, по своме нахођењу, нонети собом, кад испит свршвте). Да би оцена коју ћете дати наетавнику за његов рад иснала што правичнија, ностараћете се да у

свакој школи где је број ученика повелики (нпр. преко 80) испитате из сваког наставног предмета бар половину нрисутних ученика, пазећи при том да сви ђаци буду подједнако питани, а не да се једни испитују нпр. из два-три , а други из петшест предмета. 4. Кад се испит сврши, распоредићете и раздати књиге које су послате од стране минисгарства на поклон добрим ученицима. 5. Еад то извршите, ви ћете наредити да се ученици уклоне из школе. За тим ћете у присуству одређених повереника или добављена два грађанина (тач. 2.) записати, по свом дубоком уверењу, не.зависно од свачијег утицаја, оцену успеха учитељевог у уцисну књигу испод ученичких имена, пошто нретходно саслушате присутне поверенике о раду и понашању учитељевом, а тако исто и учитеља, ако би имао што да се погужи на неуредност ошитинске власти. По закону смеју се давати само ове оцене: одличан, врло добар, добар, слаб и рђав. Према томе није дозвољено давати никакве друге оцене, нити их цепати по предметима и разредима. При давању оцена узећете на ум, поред до сад напоменутог, још и ове прилике: а, је ли учитељ радио у школи, у којој се локални говор разликује од књижевног народног језика; 6. јелишкола укојојје рађено једноразредна, дворазредна или вишеразредна; в, да ли број ученика по селима прелази нреко 30 , а по варошима преко 50 ученика или је испод тога; г, да ли је школа радила за све време учења или није радила, колико није радила и због чега; је ли учитељевим узроком или не; д, јесу ли се наставници једне исте школе мењали преко године или нису. Веће промене назначићете поименце а стараћете се да разберете, је ли рад претходников ишао на номоћ или на штету раду потоњег учитеља, и има ли бар 5 месеци како учитељ сам р>ди у школи; 1), да ли су сви ученици редовно долазиди у школу или су много изостајали. Ово се има до-