Prosvetni glasnik

268 уиутство ммНИСТРА п1>осв Е те и ц1>кв Е иих посшг о грађењу школа и намештају шеолсеом , обратити нарочиту дажњу, које би школе у интересу дечијега здравља требало затворити, било за то што омање пренравке у њима није могућно иредузимати, било за то што општина није вољна да изврши веће оправЕе и преправке, или што је број ђака недовољан и не заслужује да се као засебна школа држи. Исто тако прибележићете све школе које потребују незнатније оправке, било у самој згради, било у намештају школском, како бих за времена наредио што треба. Прегледајући зграду имате се уверити о чистоћи која влада у њој и оео ње, па оцену о томе записаћете у Ењигу уписницу заједно с оценом о успеху ученичком узимајући и за то оних пет законом прописаних назива.. 8. Од учитеља, или и с друге стране, постараћете се да сазнате, како је школа снабдевана огревом, да ли је у том обзиру вршен мој раснис који о томе постоји и акоје школа кад год трпела оскудицу, чијом је кривацом то било и колико је времена трајало. Исто тако известићете се, како је школа с послугом, каква се лица за то узимају, како она своју дужност отправљају, како си према деци понашају, каквога су владања итд. 9. Ако при којој школи има каквих завештања или Фондова школских, ви ћете се потрудити да сазнате: ко управља њима, колико износе, на нш, се троше итд. 10. У случају, да вам било ђачки родитељи било друга приватна лица предстану с каквом основаном жалбом противу учитеља, ви ћете свакога потпуно саслушати, па пошто од учитеља о томе реч узмете, и ако је сгвар од мањег значаја, ви ћете је расправити, упутизши учитеља на оно што нађете да треба да чини према својој дужности. Ако би се из жалбе видело, да је оно за шта се учитељ окривљује од већег замашаја, ви ћете жалбу или тужбу прибележити, потребне податке о истој по могућности што више ирикупити и то све до-

надзориицима за прегледање осн в1шч школа ставити ми било у своме извештају, било нарочитим автом. 11. Постараћете се да се што боље увериге да ли се наставници и општинске власти придржавају свију раеписа који су издани од страно министарства а тичу се основне школе или њеног наставника, и да ли школске општине врше све што треба за добро стање школе и ЕаЕО врше. 12. Пошто прегледате све школе које су вам одређене, поднећете ми најдаље до 15. Јула о. г. извештај о свему што будете опазили у смислу овог упусгва. Сам извештај поделићете на две половине. У први део ће доћи: а > број ученика који је школу (односно разреде) отпочео, који је на испиту присуствовао и којије школу (односно : разред) довршио; б, оцена рада учитељева; в, у Еоје је време испит отпочет, а кад је довршен, и г, у каквом је стању зграда школска, а нарочито оне које потребују брзе оправке или набавке. У другу половину улази све што б*.сте имали да приметите о настави, успеху и наставнику сваке школе на по се. По могућности засебно ћете изложити опште своје примедбе о методи предавања појединих наставних нредмета, о успеху наставе, о дисциплини, о личностима наставничким, о школској књижевности, о научним средствима, Еао и о разним другик приликама школским које сметају напретку наставе или које би требало завести зарад јемства да оно што се чини и троши на школе буде од цраве благодети и по оне који се уче и по земљу која подноси све те жртве. КПБр. 2757. 10. Маја 1882. г. У Београду. Министар аросвете и црквених аослова, рг. ј^ОВАКОВИЋ С. р.