Prosvetni glasnik

75

ГОДИШЉИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЊИХ ШКОЛА

593

Осим каштига, којима по закону раеполажу наставници посебиде и које се зову - да се послужим изрнзом законским — благе, за одржање реда међу децом закон је пружио и ст/>оге каштиге, које може одређивати само насгавни савет. Употребљавање к>штига и у једном и у другом случају ваља да буде смотрено, и тако да дејством својим произведе поправку ученика. — Имао сам више пута нрилике да упутим неке наставнике на употребљавање благих каштига, да не би било неприроднога прелаза од никаквих каштига ка строгима. Унотребљавање благих каштига прекорачавало се до недозвољених. На тај се начин губио наставнички ауторитет да сам морао мешати се да га очувам м уздигнем. Унотребљавање- благих каштига није дакле код свију наставника било средство за давање појмова о нотреби реда, међу децом, није било дидактичко средство за поправку дечијега карактера и т. д. већ је било тренутно, преко и неумесно. Строге каштиге, које је само наставни савет одређивао, изрицане су највише због немирноће, па онда због неонравданих изоетааака, најиосле због безобразних речи и неуљудног понашања и т. д. Овим је казнима каштиговано 32 ученика. 1. Један пут је кажњено у: I р. 9., II раз. 3. III раз. 3 и IV раз. 1, свега 16 учепика. 2. Више пута је кажњено у I раз. 11, II р. 4 и III раз. 1, свега 10 ученика. Најстрожија је ове године изречена каштига приликом распуштања деце на одмор. Она се састојала у томе, што је један учен. I раз. изгнин из школе на свагда, на основу члана 29. правила за ученике који гласи: „ако ученик у две године узастопце добије оцену лошег владања, издаје му се сведоџба и отнушта се из школе. & Овај је ученик ионављао 1 раз., па у обадве године добио оцену лошег владања од наставнога савета, те на основу тога изгнан је из школе. IV 0 нзвршенол етручнош надзору над радол у овоз1 заводу Надзор је ове године извршен по струци природних наука 9. 10. и 11. Јуна. Г. изасланику стављено је било на расноложење све, што је за-

хтевао и што се могло, да би се тачно уверио о иравом сгању те наставе. 0 користи и важности овога надзора не може ни бити снора. Али ее може рећи, да је начин извршења тога надзора незгодан нарочито што се времеиа тиче. Г надзорник је имао на раеположењу времена за овај завод три дана за надзор, а у те дане деца су имала редовне испите из са евим других наука, морало се радити и једно и друго ; морао сам нарочитим нозивом позивати децу да дођу у школу и ако су већ била пуштеназа епрему испита. На тај начин, ремећењем већ одређенога рада, губио се ауторитет наставника код деце и уснех се могао видети површно. Г. министре, престављам ово једино у ннтересу ноправке у будуће. Она би се саетојала у томе, да ее време и нредмети иснита доведу у сагласност још у почетку испитнога распореда са временом доласка надзорниковог у поједини завод. Тако би се избегао сваки промећај рада школског. Завршујући овај извештај додајем, да је намештај школски, ценећи га према намештајима других завода, — добар, а нрема правилима за то пропиеатим — несувремен. -- Школска је зграда у опште добра, и једна међу најбољим зградама у нашој отаџбини. Она је општинска својина и потребује доста оправака. Школско је двориште мало и за кретања деце недовољно. То чини те деца излазећи међу чаеовима предавања на одмор одлазе у оближње ситничарнице и тамо проводе време одмора. Овој би се оскудици проетора могло доскочити узимањем земљишта државног нешто од начелства, а нешто телеграФСке станице. То ће се морати свакако учинити чим буде ностављен наставник за телесно и војничко вежбање. Ова се настава изводи добро само у пространом дворишту. Бр. 150. 14. Јула 1882. год. у Неготину. ДИРЕКТОР 11ИЖК ГИМНАЗИЈЕ, НРОФВСОГ, Ј\ А -И ^лов. р. Д'< АРИНКОВИЂ.