Prosvetni glasnik

824

ИЗВЕШТаЈИ школских надзогника 0 стању среднзих шко ла

као и начина рада, то би се у појединостима могдо изменити. После овога објашњења и иошто је потпреседник изнео предлог, да би према садашњим приликама, у којима се основна школа налази, највише гарантије било кад би се оставило да учитељ пре ревизије школске изврши превођење ђака из разреда у разред, да То забележи и у главну уписницу, па тај рад учитељев да подлежи контроли школског надзорника, Главни Просветни Савет је са 8 противу 4 гласа одлучио да се предлог одборс.ки не може у начелу примати. За тим је иотареседник ставио на дневни ред свој предлог: да учитељ изврши као и досад превођење ученика, а тај рад да контролише школски надзорник. Овај предлог допуњава Ђ. Козарад тиме што захтева да се одмах после испита јавно прочитају имена ученика који прелазе и који остају да. понављају разред, јер то би у неку руку бала јавна контрола за рад учитељев. Просветни је Савет с обзиром на то што за сада нема другога начина за контролисање рада учитељевог, но што је школски надзорник ; даље што у селима

нема способних људи, који би се још могли унотребити на то ; што је школски надзорник по закону већ позван да контролише учитеља, одлучио је, са свима противу једног гласа : Да превођење ученика основних школа из млађег разреда у старије врши сам учитељ пре доласка школског надзорника и да поред имена сваког ученика забележи оцену, прелази-' илн „непрелази." Школски надзорник кад дође школи да тај списак прегледа и испитом увери се, је ли учитељ савесно радио или није, на ако нађе да није, поправиће све што нађе да је неупутно и то има одмах на испиту забележиги у књигу уписниду, а о томе по потреби и известитд манистра. После испита школски ће надзрник јавно пред ученицима, дечијим родитељима и гостима, колико их буде, нрочитати имена ученика који прелазе, а који остају да понове разред. Тај списак потпнсаће школскп надзорник, учитељ и оба школска повереника и по њему ће се преводити ученицп у почетку школске године. Пошто је дневни ред исцрпен, потпреседник је закључио састанак.

ИЗВЕШТАЈИ ШНОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О СТАЊУ СРЕДЊИХ ШЦО.ЛА ЗА 1881—2. Ш^0^1СК.У ГОДИНУ

Извешгај г. Љ. Клерића, про®есора велике школе, о крагујевачкој гимназији „Госаодине Министре, Аетом вашим, Господине Миниетре, од 22. Маја тек. год. ПН. 2631 изволели сте ме наименовати за надзорника крагујевачке гимназије, а уз исти акт нриложеним унутством вашиж, изволели сте ми одредити и детаљисани делокруг, на основи кога, част ми је иоднети у следећем мој кратак извештај о усиеху ученика и етању целокуине наставе у крагујевачкој гимназији. 1. Ја еам се бавио у крагујевачкој гимназији за цело време од 24. Маја па до 28. Јуна тек. год. иа сам за то имао прилике да будем нрисутан у свакож разреду и на евима нредметима који се у иетој школи предају. На нојединим иепитима бавио сам се толико времена док нисам себи сгекао потпуног сазнања о успеху сваког разреда а редом из појединих иредмета. Нрема том стекао сам и потпуног увереља да су ученици свпју разреда и из I

свију иредмета који се у појединим разредима цредају, положили испит, у опште узев еа одличним усаехом и ако еу г. г. наставници при пролитивању и оцени били веома сгроги. Обратио сам нарочиту иажњу на начин како су г. г. наставници пропитивали своје ученике, као и на то каквим еу се одговорииа задовољавали, те зато могу конетатог.ати то, да су питања сваког прошесора управљена на своје ученике била сасвим јасна. методичка и аналитичке природе, тражећи при томе од еваког ученика строго само јасне и еамосталне одговоре, одкуда сам и могао извеети потпуно разумевање ученика у ономе што еу преко године слушали од г. г. наставника на часовима еа катедре. Одговори ученика били су дакле са потпуним разумевањем предмета, јер су и на моја питања исто онако поуздано одговарали као и на наставничка, из чега ее могло увидети да је оно што су научили поетала и њихова непоколебљива лична | својина. Из свега тог, мора ее тај нуждан закључак