Prosvetni glasnik

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЊИХ ШКОЛА

105

Број ученика. — Број ученика у лоједини разредима стајао је овако : упиеано у I разред 55 ученика и 8 ученица, у II р. 33 ученика и 1 ученица, у III р. 26 ученика, у IV разред 12 ученика и 1 ученица и у V р. 26 ученика свега уписано 150 ученика и 10 ученица; свршидо је школу и ноложило иснит 36 ученика и 5 ученица I р., 23 ученика и 1 ученица II р., 20 ученика III р., 11—IV и 19—V разред. Бројно је најслабији IV разред. Овоме је узрок што из нижих разреда отпадне много ђака и што иду у учитвЈ.ску школу из III разреда. Ове године се умањио број ученика овога разреда и с тога, што је у Десковцу отворен и III и IV разред на један пут, те су нам отпали сви, који су из Лесковца. У осталом прилика је да ће увек IV р. бити најмањи. До IV р. много ђака напушта 1пколу, а свуд у околини, изузимајући Књажевац, постоје ниже гимназије из којих добијамо знатан број истом за вишу гимназију. Рад у школи. — Ж ако су наставни програми дошли у по школске године, с малим изузетком успело се да се изврше. Сви су се насгавници потрудили да допуне своја предавања према прописаним програмима у ономе у чему су се њихови нрограми разликовали од ових. Није се могло стићи само с науком хришћанском у I и II р. за то, што се нови програми са свим разликују од пређашњих, те се морало почети у по године. Но ни овде није се много изостало. Остале су само неколике нриче. Ђаци су се служили штампаним књигама које су за школу израђене. У овоме чине изузетак само неколики предмети, за које никако нема књига. Тако морало се писати „Познавање човека" у I хемија у IV и V, литерарни облици у V и Физика у III разреду. Но у овом се случају пазило, да се олакша ђацима више радом у школи, а писало се у изводу колико напомена ради. Домаћн задаци давани су из срнскога и страних језика и из математике. Из језика радили су ученици задатке четвртком, а недељом из математике, јер је тако распоређено у почетку школске године. Наставници су их прегледали код својих

кућа и поправљене враћали их ученицима упућујући их на погрешке. Оцене годишње добијали су ученици, као гато је узакоњено, свака два месеца, тако да готово из свију предмета сваки ученик има пет годишњих оцена. Изузетак чине Француски језик, географија, историја српска,' геометријско цртање и аритметика у I разреду. Ово ме је узрок што су из ових предмета доцније отпочета предавања, те за прва два месеца није ни могло бити оцена. Нн испитима је дато доста времена да би се могао поуздано оценити успех свакога појединце. Тако у I разреду трајао је испит из аритметике 6'/ 2 часова, из науке хришћанске 5'/ 2 , из српскога језика 5 ч. и 10 минута, из геограФије 4'/ 2 , из немачког језика 4, из нознавања човека 3 ч. и 45 м., из геометријоког цртања 3'/ 2 часа ; у II разр. из српског језика 5 часова и 10 мин., из аритметике и геометр. цртања по 5 ч., из геограФИЈе 3 ч. и 45 м., из немачког језика 3 1 1 2 ч., из хришћанске науке '6 ч. и 20 м., из ботанике 2 ч. и 45 м. ; у 111 р. из аритметике 4 ч. и 30 м., изгеографије 4'1 4 , из шизике 4 ч., из српског језика 3 ч. и 55 м., из исгорије сриске и геометријског цртања по 3 3 | 4 ч., из немачког језика 3 ч. и 35 м. и из науке хришћанске 2 1 1 2 часа ; у IV р. из српског језика 4 ч., из алгебре 3 3 | 4 ч., из немачког језика 3'/ 2 ч., из срнске историје и геограФије по 3 ч., из хемије 2\ ч., из геометрије 2'/ 2 ч. и хришћанске науке 2 1 ј 4 часа; у V разр. из Физике 1\ ч., геометрије 6 3 | 4 ч., алгебре 6 ч., из Француског и немачког језика и историје опште по 4 ч., из латинског језика 3 3 | 4 ч. и из литерарних облика и хемије органске по 3 1 |, часа. Из приложених оцена увидеће г. министар какав су успех показали ученици по појединим предметима. Пошто су свршени и поновљени испити изишло је да од 41 ученика I разреда, који су испит иоложили, прелазе у старији разред њих 16, понавља школу 15 а отпупгтено 10 ; од 24 ученика II разр. прелазе у старији разред њих 16, лонавља 5, отпуштен 1. а двојица нису дошли да, понове испиге ; од 20 ученика III разр. прешло их у IV разр 11, а понавља разред 9 ; од 11 14