Prosvetni glasnik
влдиспик ГЛАИНОГ ЦРОСИВТНОГ САВВТЛ
391
У свезн с тим иравилима наставни одбор иодноси сдедећи иредлог : „Главном Просветном Савету Наставни одбор има част иредложити Главном Просветном Савету, да се г. министар просвете и дрквених послова умоли да за сиремање учнтељака основних школа оснује женску учитељску школу , која би у главном била уређена као и садашње учитељске школе у Београду и Нишу. Раздози за то овп су: 1. Виша Женска школа није стручна школа за образовање учитељака, јер у њој се од педагошких предмета учи само толико , колико је свакој образованој жени потребно, и то учи се општа и примењена недагогика са 6—7 часоиа недељно, а у учитељској школи има за то 29 часова недељно (без антропологије), дакле више него 4 пута толико ; 2. По новом закону о основним школама стављени су већи захтеви и на учитељке основних школа, које могу бнтн постављене у свнма п ннжим и вишим разредима женских школа, н у ирва два разреда мушких школа; 3. Учитељке имају иста права као и учитељи, којн су свршили учптељску школу од 4 разреда и пре тога 3, 4 нли 5 разреда гимназије, те су дакле бар 2 годнне дуже учили школе ; и кад су једнака нрава, треба да су једнаке и дужности које зависе н од спреме; 4. Ученице Вшпе Женске школе нмају пећа права него они ученицн који сврше Вогословију од 4 разреда, што са претходна 4 разреда гимназије износи 8 година средње и стручне насгаве; јер свршени богословн по закону не могу бити сгалнн учитељи, а ученице које сврше V разред Више Женске школе иположе учитељски испнт, у много мањем обиму од испита у учигељској школи, постају одмах сталне учитељке ; 5. Ученице Више Женске школе имају већа права и од многих учнтељских кандидата, који сврше 6 или 7 разреда гимназије, јер оне могу н с мањом спремом доћн до учитељства, и од њих се не захтева онакав испнт као за мушке, који морају у учитељској школи испит полагати ; 6. У свима нанредннјим државама заведене су женске учитељскс школе, јер се дошло до убеђења, да без стручпе сиреме учитељака не може бити повољног уснеха у женскнм основним школама, где оне раде ; 7. Завођењем оваке стручније спреме ограничнло би се нримање у учитељску службу женских које, нарочито ако су удате, не могу радити с таким успехом као учитељи. Чланови Наставног одбора, ј/Буб. ј ^^ЛЕРИ -к с. р. ^Г. јЗ. рАКИ-В." С. р.
Просветнп Савет усвајајући у свему мишљење Наставног Одбора одлучио је: Да се номенути предлог достави г. министру нросвете и црквених послова.
С овнм је састанак закључен. ВАНРЕДНИ САСТА1ГАК СЈјХШ 29. Аирила 1883. у Београду Били су : председник Д. Нешић, потпредседник Ј. Г1ецић; редовни чланови : Л>уб. Клернћ, Н. Дучић, М. Зечевић Драг. Јовановић, др. Л. Стевановић ; ванредни чланови: Св. Вуловић, Јов. Ђорђевић, Протосинђел Никанор Ружичић, Др. Шајел и Бор. Тодоровић. Од нарочито позватих дошли су : С Лозанић и др. Л. Докић. Привремени пословођ др. Ник. Ј. Петровић. I Прочнтан је записник 159. ванредног састанка. Прнма се. II Жинистар аросвете и црквених аослова , писмом од 10. Априла ПВр. 2У82., враћа Просветном Савету на ноправку наставни арограм за Геологију. Да ово изврше, одређуЈе се: Јов. Жујовић нроФ. вел. школе, Ст. Вајаловић, ироФ. реалке и Вор. Тодоровић. III На позив председника, Бор. ТодоровиЛ нрочитао је наставни ирограм за Ботанику, за II разред гнмназија и реалака. С обзиром на снрему ученика и њихове године, Просвегни је Савет, на нредлог Вор. Тодоровнћа ; одлучио: Да се у II разреду ученици упознају само с Л.ипеовом системом, а остале да нзостану. Пошто у нрограму нису поменуте све Фамилије биљака којих у нас има , а и неке главније су изостале, то је на нредлог Вор. Тодоровића Просветнн Савет одлучпо : Да се додаду још ове Фамнлије биљака: гозасеае, апп^сШеае, рошасеае, ашеп!асеае н сопНегае. Који ће се нак родовн из ових н осгалих фамилија биљака узети, оставља се да иоименце каже ужи одбор који ће редиговати наставне програме. Ј. ПециК, предлаже да са свим изостане анализа биљака, јер је то за децу II разреда гимназија врло тешко. Пошто је за тим Бор. Тодоровић показао тешкоћу анализе ио књизи „Флора околине Београда," то је Просветнн Савет решно: Да се ученицц II разреда не баве у Ботаници анализом биљака.