Prosvetni glasnik
ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЊИХ ШКОЛА
660
(јестаственица и природ. науке) помаже предавањем геометрије. Обојица веле, да су предмете по програму свршили и без диктирања. Предавања су држали по прописаним књигама од г. министра за све предмете. За геометр. цртање нема програма израђеног него се насгавник придржавао упутства за то цртање од Ј. Дерока. Рад ове наетаве еем показивања у школи вршио ее и писменим задацима, којих је број од почетка био сталан. У самој школи приликом предавања изводио се двојако: усмено и иисмено. Прво је обично претходило другоме, или је друго било контрола првога рада. У IV разр. алгебра је била најтежи предмет ове групе. То је долазило поред осталога и од неподесног учебника, јер су у њему алгебарски појмови нетачни и двосмислени. Метод обучавања био је рационалан тако да су деца у свако време сигурна са знањем, које су овим путем задобила. Мени се чини, да би за практичну потребу неоцењиво било то, кад би се рачунској наетави додало рачуноводство макар најпростије па поступно пело до сложенога у III разр. То би требало унети у програм. Како се мени чини, није довољно једноме човеку да уме извесан рачунски задатак само тачно прорачунати. Њему треба да зна, како ће у својој радњи умети тачно и рачунске књиге водити, јер у тој вештини данас најлошије стоје с малим изузећем сви мајстори, трговци, механџије, општине и т. д. Овоме би ее могло наћи разлога и у томе, што највећи број ученика ниже гимназије напушта учење и одлази на занат, трговину и друге радње. Ове су пак радње многобројне а без уреднога књиговодства. Ту би требало помоћи школом, макар у најужем обиму. "VII. Вештине (слободоручно цртање, краснопие, певање, музика, телесно и војничко веџбање). Говорећи о бројном стању наставника овог завода споменуо сам да ни једна вештина није предавата сем телесног и војничког веџбања. По томе не може се о њиховом успеху ни говорити. 0 потреби, да се набави и попуни наставничка снага за њих — мора се говорити. — За слободоручно цртање, краенопие, певање и музику има много разлога, који се тичу само овога краја, и који управо заповедају да треба
овај крај снабдети добрим снагама наставним. Сам тај ®акат, што се овај округ налази на тромеђи, налаже нам да од сваке руке заштићујемо живаљ овдашњи од туђинштине. Зар вештине ту не чине знатну услугу ? Посебице једној вештини, певању и музици, има у овом месту више услова него ма где у нашој отаџбини ван Београда. Мени је нознато, да је овдашње приватно друштво, позоришно-певачко, још пре 3 године ставило г. министру просвете на расположење и новчану годишњу помоћ да би се набавио способан наставник за невање и музику, који би и ово друштво номагао својом уметношћу. Г. министар би учинио много кад би конкуреом изнео и услове, које ово место искључиво нуди, јер би се могао надати да би се тако за Неготин потребито лице ирвенствено од свију других места јавило. Оама пак државна награда од 1000 до 1500 динара годишње никад неће бити толико привлачна, да се лица грабе за њу, јер знају да своју вештину на други начин не могу унражњавати пошто приватне лекције у у нашим варошима по Орбији врло су ретке, те отуда и не могу учитељи те вештине да нодмире најпрече потребе са једином државном наградом. Наставник телесног и војничког веџбања вели, да би требало многе радње из програма за телесно веџбање н. пр. звезда, петличање и т. д. каквим упусгвом објаснити, пошто нису познате не само њему него и многим његовим друговима и помоћницима. Гоеподине министре, према изложеноме прегледу рада овога завода у шк. 1882-83 години треба да изнесем бројно стапе ученика његових. Тако ће се очитије преставити и цшрама резултат тих радова.
У иочетку школске
године уиисало
се:
У I разр. • ■ •
ученика • • ученица • •
51 10
У II разр. • • •
ученика • ученица • •
25 3
У III разр. • • •
ученика • • ученица • •
12 4
У IV разр. • • •
ученика • •
5
Свега ученица 17 и
93 ученика, што изноеи
свега 110 ђака.