Prosvetni glasnik
ИЗВЕШТАЈИ ШКОДСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ П1КОЛАМА
Ручне кљИге мислим само за наставнике с тога, што се данас, да би се избегао механизам и деца побудила на саморадњу, тражи од њих , да они лређени материјал из предмета тек смеду заводити с децом у свеске у што краћем изводу и са самим појмовима, ради доцнијег понављања, докле и они не би имали оваких ручних књига. Даље што се иесме остављати школа, а још мање ирепоручивати деци да уче једни •ово а другн оно. Свагда је боље у таким случајима и распустити их него саме остављати у школи и око школе. За свакије предмет потребно наставничко руководство и објашњавање дотле, док се не схвати добро све оно, о чему се говори. Тада се тек сме ићи даље и тада ће се постићи све како треба. — Па и ревизија о полгодишњим испитима не би била некорисна. Све своје примедбе које се односе на уређење основних школа могу свести на ово неколико тачака. а. Многи су наставници до данас шпекулисали са уписом деце у разном погледу. Највише се вршио при крају школске године , и то онако , како је за њих боље, те су се и слабији отиуштали кућама. Овоме ће се стати на пут, ако се упис изврши одмах с почетка године и то у присусгву школ. одбора и са цротив потписом учитељевим. б. И прелазак ђака из разреда у разред није тачно и савесно иршен. Може се и данас наћи, да је неки ученик прошле године имао оцену из науке добар илп и врло добру, па је опет у истом разреду. Обратно, да је неки био прошле године слабо оцењен , а ове године налази се у старијем разреду. И најзад мало је школа, у којима је у примедби или ма како било забележено да тај и тај ученик понавља разред. Сад је ово отклоњено III. тач. а четвртим ставом овог упутства, тиме што су иеписана имена у уписници свију оних ученика, који имају да понове разред. в. Неуредно посећавање школе , неправедно уписнвање и отуда напуштање школе. — Разне неправилности у овом погледу и злоупотребе, како од понеких наставннка, тако и од позване власти, нарочито општинске, могу се скоро наћи у сваком извештају надзорника за осн. школе, у току ове 3—4 године, штампаном у разним свескама Просв. гласника. Све ово данас стоји иа такој уређености да се сме тврдити , да је и ово зло уклоњено из школе. 0 овоме су ме уверилн неколико школа, где су школ. одборници били свесни свог нозива и умели да поступе у овоме по новом зак. наређењу. И ако би се нечега од овога и у будуће нашло , то би се имало на првом месту уписати у грех наставнику , па онда и целом школ. одборуг. Немарност многих оиштина нрема својим школама,. — До сада се скоро сие ишчекивало, да неко
други са стране доведе школу у ред и набави јој потребе. Шта више изгледала је школа као неки терет, а позване власти нису се довољно бринуле , да у народу утврде правилније мисли и погледе на школу. У овоме су најгоре стајале оне школе, у којој су наставник и представник општине били маукакој онреци. Данас је и овај одпос општине и школе престао, па је прешао на школ. одбор н школу. Нада је да у овом школ. одбору неће нигда бити сви онако спрам школе и свог подмладка немарни, као што је то могао до давас да буде понеки представник општински. Исто тако нада је, да ће се школ. одбори свуда заузети, да своје школе што боље уреде и у свима њенм недостатцима попуне, како у школском намештају тако и у училима и књигама. Но да би они умели и знали шта је свакој школи потребно, треба да се наштампа спнсак свега онога што свака школа. треба и мора да има, ако не у засебној књилшци а оно бар у Просв. Рласнику. Тако исто и доцније ваља све оно овде износити, што основ. школи може бити од користи, као и то где се шта, преко кога и којим лутем може набавити. Кад би се ово учинило, сигуран сам, да би кроз годину две дана, све школе биле довољно снабдевене са потребама а престали би и спорови, који су се око тога догађали, па и данас могу да догоде. А с друге стране ово би и самом нанретку допринело корнстн, кад се и у овоме не би могло да рачуна на какав изговор и олакшицу. д. Школска администрација — вођена је у свему како треба. Овоме су много донринели печатапп и рубриковани Формулари. Само на више места није вођено у прошивепим табацима, већ само на носебним, колико је довољно било за сада, па и сами спискови књига и намештаја са училима тако су вођепи или још и оба уједно. Спискове бар ове последње не треба оваке држати по школама, јер не одговарају ономе чему су намењени. Треба да су онн бар од 20—25 табака и то у тврдом повезу. Сем тога ради лакшег прегледа књига, треба паредити, да се оне нумерпшу. Само се дневници рада и данас као и пређе воде врло једнострано и неједнако. Они износе где што по 40 до 50 табака. По њима је за време испита врло тешко увидети, шта је и у ком обиму који предмет предаван. На 2-3 места није он ни вођен а негде је опет био замењен програмом. Програми ови дају за сваки предмет посебице брзи преглед свега онога , шта је у ком разреду предавано. С тога сам мњења и сада да се они замене нрограмима. Приликом разгледања уписнице пазио сам, да лп су сви ученици нрошлих година оиет у школп, као и у којим су разредима, или су ослобођени нлн су нај-