Prosvetni glasnik

704

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЉИХ ШКОЛА

што пре не беше могућно, јер су тек у овој години за Хемнју потребне ствари набављене. 2. У Науци о иознавању чоеека употребљене су слике од Екарта и Фидлера, које су ове године добијене, те је то учеае самог предмета јако олакшало. 3. У Зоологији употребљене су такође слике од Екарта и Фидлера за анатомски део и за Науку о нознавању човека, која је за ову годину и у III разреду нредавана. 5. У Физици учињено је такође много више огледа него у прошлој години, што је учењу предмета јако помогло. 5. Ва Космографију добијен је планетаријум те је и та справа у нредавању с коришћу употребљена. Да би се пак предаване ствари запамтиле господа наставници нису пропустили, да ученике чешће пропитују, дајући им уз то и домаћа вежбања из свију оних предмета, где су така вежбања прописана; поред тога похитали су да своје предмете раније сврше, те су са ученицима могли теже ствари и поновити. Као најважнију сметњу у настави за ову годину имам да напоменем диктирање, нешто са немања ручних књига, нешто опет ради допуне ручних књига. Од предаваних предмета диктирани су: Хемија — исписзно 25 табака по Роско-у. Ботаника — исписано 3 табака по Флори Панчићевој о биљним органима. Зоологија и познавање човека. — писано 6 табака по Томеу из анатомског одељка. Минералогија — писано 4 табака о кристалограФији и испитивању минерала у ватри. Космограшија — писано 7—8 табака по НиШ-у и А. 81етћаи8ег-у. г Српска историја у IV разреду — писано 8—10 у табака. Наука Хришћанска у III разреду — исписано 4 табака. Физика — писано 3—4 табака само оних ствари, за које се мислило да их ученици у току предавања неће умети сами у сво.је записнице да прибележе. II Испити, напредак у наукама и ред у заводу. Испити из појединих предмета трајали су по времену, које долззи на једног ученика:

У I разреду: из Науке Хришћанске, Вемљониса и Науке о човеку 5 минута; из Немачког језика и Рачунице 6 минута., из Орпског језика 7 минута, из Геометријског цртања 3 минута. У II разреду: из Науке Хришћанске и Геометријског цртања 5 минута; из Орпског и Немачког језика 10 минута; из Земљописа 7, из Ботанике 8, из Рачунице 14 минута. У III разреду : из Земљописа и Физике 10 минута, из Орпског језика, 15 минута, из Немачког језика и Зоологије 12 минута., из Нзуке Хришћ. б/из Орпске историје 13, из Цртања геометриског 6, из Рачунице 25 минута. У IV разреду: из Науке Хришћ. 10 минута, из Алгебре 23, из Геометрије 20 минута, из свију осталих предмета 13 минута. По положеним испитима прешло је у старије разреде: У I разреду 52 од 59 испитаних., У II разреду 23 од 24 испитаних. У III разреду 14, у IV разреду 9 ученика. Прешло је дакле 98, остало са слабим оценама свега 8 ученика. Од ових слабих остали су да понове испите: у I разреду 4, у II разреду 1., имају да понове разреде само 3 ученика у I разреду. Од ученика, који су у сгарије разреде прешли, свршило је у главном са оценама врло добар и одличан : У I разреду 25, међу њима 7 понављајућих. У II разреду 15, међу њима 2 понављајућа. У III разреду 10, међуњима 1 од понављајућих. У IV разреду 7 ученика — Овега 57 ученика, длкле више од половине ученика имају врло добре и одличне оцене. Као што се из овог прегледа види, размера међу добрим и слабим ученицима у овој години била би овде много повољнија, него и у самим страним бољим заводима ове врсте. Да ли ће пак ово и у самој ствари бити, да ли ће оцене из ове године одговорити и самој спреми ђачкој, то ће најбоље показати година, што сада настаје, нарочито ако завод добије још једног наставника, како би сродни предмети могли доћи у руке једнога а највише двојице наставника. Међу тим, ради потпунијег прегледа ученичког успеха за сад напомињем само то, да је се