Prosvetni glasnik

708

ИЗВЕШТАЈИ ШНОЛСКИХ НАДЗОРНИНА О ИСПИТИМА У ОСНОВНИМ ШКОтЛАМ А за 1882 — 3. школску годнну

VIII ИЗВЕШТАЈ Г. Сретена Пеливановика, професора, о испитима у основним школама округа крушевачког. Госаодине Министре, Прегледао сам школе у округу крушевачком и част мп је поднети вам извештај о њима. У прилогу иод •/• прилажем преглед стања зграда школских, списак прегледаиих школа и одена појединих наставника, списак учитеља и њихов метод нредавања, списак школских зграда, које ваља оправити или којима што треба, спнсак места, у којима се може отворитп иети разред и продужна школа и сиисак ђака, који су самовољно папустили школу 188 х / 2 године. Прегледајући школе, увидео сам да мпоги наставници не знају тачно метарске мере. нарочито још многи не знају на ком месту ваља нисати од десетне тачке десете, стоте и хиљадите делове од метра, а на ком месту опет ваља нисати од десетне тачке те исте делове од квадратног и кубпог метра, а што је најглавпије многи нису позпати с десетним разломцима а овамо предају нове мере. Да би им се тај посао самоучки олакшао и да би се што пре нове мере а с њима и десетии разломци правилно предавалн по нашим школама, мњења сам да се што већц број учитеља из старијих разреда позове још ове године на учитељска предавања,. где их буде. Иоједини предмети предавани су иа ова,ј начнн. ХришАанска Наука предаје се обично но књигама, које су одређепе за осповну школу, само је у четвртом разреду мушке школе у Крушевцу изучанана онако без књиге у Христовпм прнчама. Молитне, Вјерују и десет заповести божијих ученици свуда знају на словенском језику, а умеју то превести и на српски лако или силом како је где који наставник спреман Сриски језик. Мало је школа, у којима су ученици у стању да читају лепо, разговетио, у већинеје још механично читање с певањем. У неким школа.ма приметио сам да су деца просто на памет научила оно што читају или цричају. Ово долази отуда што су наставннци слабу пажњу обраћали на то. Мењање именица, заменнца н глагола као н раснознавање врста речи доста је добро предавапо но свим школама.

Рачун се предаје од свију предмета најбоље и свуда скоро једнолико. Примери за рачунање узимљу се махом нз обичпог живота. Земљоаис Неки наставници поред школскпх књига служили су се при предавању овог предмета и „Кпезкевином Србије" н нарочито предавали знатнпја, историјгка места и биографије чувених личности из првог и другог устанка наше новије историје. Овако би требало да се по свим школама предаје земљопис Србије. Природне науке нигде се не уче, но се само време губи у којекаквим питањнма. Узрок је овоме што немамо добрих. школских књига за овај предмет и што су и сами наставници немарни нремасамом нреДмету па неће да се нослуже другим, опширнијпм књигама за природне науке. Предавање осталпх предмета, као што јсИсторија Срба, Историја општа, Словенски језик и Познавање света и домовине, ограннчено је на школске књиге. 5. Јула 1883 године. Ниш. Ваш најпонизнији рРЕТЕН Ј1ЕхЛИВАНОВИЋ овогод. надзорник основ. школа за округ крушевачки.

У1Х ИЗВЕШТАЈ г. Симе Бимбића, директора, о испитима у основ1 ним школама зајечарским и књажевачким. Госаодину мини^тру аросвете и цркв. иослова По прегледу основпих школа за минулу 1882—83. школ. годину у варошима Књажевцу и Зајечару, на којп сте ме посао изволели одредити актом Вашим од 0. Маја о. г. ПБр. 3547, част ми је у смислу датог ми уиутства поднети Вам извештај о свему ; што ми је њиме у дужност стављено нри послу који ми је поверен. Рад у школама књажевачким свршио сам у времеау од 5. до 12. Јуна закључпо проведав око самог испитивања у 7 школа 47 часова. У 9 зајечарских школа нровео сам у времену од 15. до 24 Јуна закључно нреко 53 часа, свега у 16 похођених школа провео сам преко 1 00 радних часова тако да на 1 школу долази просеком по 6 1 /,, час. рада. Делећи према тач. XI уиутства овај свој извештај на два дела, част ми је у место ближег и подробни-