Prosvetni glasnik
958
У I и III разреду држао се наставник програма и у њему изложеног плана са врло мадим изузетеом . Еао ручна књига ђацима је послужио „Вемљопис" од В. Карића, а у колико би у истом недостајало, насгавник је допуњавао диктандо по Балбију. ; ,Ово сам нарочито чинио у III разреду — вели наставник — у предавању из предходних знања за политични земљопис за то, што Карићев земљопис није био одмах у почетку школске године ни одобрен за ручну књигу у III разреду, а и за то што је он тамо прилично кратак и деци нејасан." Дотични наставник задавао је ученицима у I разреду да прецртавају поједине делове света, а у III разреду д% цртају Европу у цело и српске земље на по се. Омање погрешке исправљао је сам наставник код куће, а за веће терао ђаке по ново да прераде исго или их еам исправљао на карти, глобусу или цртајући на табли. Насгавник је изводио ђаке у поље и показивао им облике суве земље, хоризонат и четири стране света. Вемљопис у I и III разреду свршен је у почетку Јуна. У II разреду ГеограФија је предавана по наетавном програму. Ручна је књига била II део Земљописа од В. Карића; но наставник је диктирао космограФСки део опширније, но што је у овом учебнику обрађен. У додатку је изложио опширније опис земље као количине и небеског тела и њен одношај према осталим небесним телима. Неколико пута неколицини ученика показивао је наставник важнија небесна тела, али све ученике вели није могао сабрати, ночем се то ноћу чинило. Један пут је извео ученике у екскурзију на ;; Плачевицу/' У овоме је разреду Земљопис три пута поновљен. У току ове школске године није ништа приновљено од учила за Геогра®ију, а нужне су овом заводу политичке карте, по што има само Физичке. 5. Историја Срба предавана је по наставном програму. Деца еу имала као ручну књигу Крстићеву Историју Срба, а диктирано им је до шест табака по разним нашим и страним историчарима, нарочито из наше сгарије историје, по што је у споменутом учебнику тај одељак елабо обрађен. „На културни
део — вели наставник ■— обраћао сам пажње по највише из доба заједнице Срба са осталим Словенима и њиног доласка у данашња седишта, а од чести и до коначног пада српске државе. Олужио сам се у том песмама, причама и по негде писменим датима." Историја је свршена у почетку Маја, а предавата је само у III разреду. Требало би на српску иеторију, као год и на српеки језик, нарочитим актом обратити пажњу учитељима по овим крајевима, за то, што се приметило на пријемним испитима да већина ученика ни најважније догађаје из наше историје не познају и што су уемена предања о нашој историји скоро са свим изумрла код народа у овим крајевима, а скоро се нигде не могу видети гусле нити се може чути која наша јуначка народна песма. 6. Природне науке: Познавање човека, Ботаника, Зоологија и Основи Физике. Прва три предмета предавао је један наетавник а Основе Физике други. За ;; Познавање човека" немамо израђен учебник према наставном програму, па би се за то морао цео предмет диктирати; но дотични наставник, да би само избегао диктирање у I разреду, послужио се је књигом ,Довечије тело" од Ж. Петровића, попуњавајући и удешавајући колико је могуће било према наставном програму. Да би деци у I разреду предавања из овог за њих доста тешко схватљивог предмета што јаснија била, насгавник им је показивао из страних књига различите слике из човечије анатомије, а доцније и слике анатомеке од Фидлера; осим тога показао им је у природи састав ока, срца и др. на другим животињама. Требало би за овај предмет набавити нужни прибор учила, као: модел ока, уха ит/ј. За Ботанику послужила је ученицима као ручна књига „Флора околине Београда" од Др. Панчића, а поред тога диктирано им је 2—3 табака из анатомије и Физиологије биљака по разним пЈЖЗнатим писцима. Пр е Д авања из овог предмета објагањавана су ученицима са разним сликама, на сувим и живим