Prosvetni glasnik

20

ГОДИШЉИ ИЗВЕШТАЈИ СТ/

•АРЕШИПЛ СРЕДЉИХ ШК0.1Л

ишчитају! — За то је потиисати обратио више пажње на практичну страну својих иредавања, па је давао одабране несме за декламовање. Тиме је ностигао двоје; Деда су лакше изговарала речи, а пошто су декламације најпре иревађане па учене научили су и доста речи. За сваку декламацију ишло је упоредо и потпуно анализирање. И III и IV разред знао је по три декламације. д) Земљоиис. — Овај је предмет иредавао Петровић. Кад је он отпуштен узели су га г. г. Аршинов у I и II разреду; и Јаворац у III и IV разреду са ио два часа недељно у сваком разреду. Оба предавача имали су доста тешкоћа; али њихов озбиљан рад донео је леие успехе. — Свршен је у I разреду 27 Марта, у II разреду 2 Марта; у III и IV ночетком Јуна. }) Историја Срба. — Њу је предавао предавач Срнског Језика, и довршио ју је 8. Јуна. — Деца су се служила Крстићевом историјом и преводом Даничићевим од Мајкова. Но наставник је на часовима доста и диктовао, и најиосле због краткоће времепа и причао. .^) Рачуница. — Овај предмет иредавао је иотписати. — 0 неуспеху затеченом нарочито у II разреду иотписати је још у Новембру поднео извештај; иа како је госнодии министар наредио да се мора свршити цео програм у II разреду, то је потиисати напустио намеру да са II разредом почпе сасвим од почетка, од основа. — У сва три разреда свршена је Рачуница но програму. Довршена је у I разреду тек 10. Маја, а то зато, јер се потписати бавио 2'ј 2 месеца само познавањем десетног склопа и десетних разломака, па је носле тек прешао на четири вида рачуна са целим и десетним разломцима. Свакад је усмено рачунање претходило писменом. Усмено

је рачунање у сва три разреда имало великих тешкоћа, што деца нису пређе имала усменог рачунања. — У II разреду довршен је овај предмет концем Аирила, а. у III разреду 23. Маја. Зато што у овом заводу пије било стручног наставника за Рачуницу, и што је она често мењала паставнике, билаје она и опет „тежак иредмет" код свију ученика. И ако се предавач тог нредмета трудио да пробуди вољу за тај преджет код ученика, то је могао ностићи нешто само у I разреду; а у III разреду оиазио је наставник да им је Рачуница постала занимљива због разноврсних уиотреба Рачунице на решавање практичких задатака. Кад би основна школа дала јачу сирему из Рачунице онима, који хоће да иређу у гимназију, онда би сваки наставиик у I разреду могао лако пробудити вољу код ученика за тај предмет, и кад им лаким трудом даде јак темељ, упознавши их са бројевима и њиховим постајањем —, тада тек смео би наставник рачунати на сигуран усиех са разумевањем онога зашто је нешто тако а не друкчије. Тада не би било код ученика нагађање и припомагање к „знању" са „то јест, овај, онај," него би проникав природу бројева и њихово даље извађање са самоноуздањем тврдио истину онога за шта се пита. Слободап сам да изразим своје учтиво мпење, да би ваљало учииити иеку р°форму са иријамним исиитима, који су ностали леп извор како ће многи доћи до лепих пара за време Ферија ; ,спремајући" децу за пријамни испит! Па иријамном исииту ваљало би иитати само из Сриског > Ј езика и Рачунице. Остало би требало одбацити. Јер Земљопис Србије и Историју Српску питати, било би ни од какве користи, пошто оба нредмета