Prosvetni glasnik
594
ИЗВЕШТАЈ О ИСПИТИМА ЗРЕЛОСТИ У КРАГУЈЕВАЧКОЈ ГИМНАЗИЈИ
поступа, и као да просто подстицање на ревност нмје у стању да му задобије већу и чешћу примену, већ су ту потребни јачи покретачи. Најсигурнији од ових био би, кад би се наставницима Јеетаственице ставило у дужпост да са ђацима излазе у поље ради прикупљања и нроматрања нрародних предмета. На овоме месту желим да споменем неке нримедбе које се стављају на распоред природних наука у гимназијама. Прва је примедба што се Јестаственица учи два иута, у нижој и вишој гимназији. На ово се може одговорити, да се тиме не ионавља један исти рад, већ се у вишој гимназији имају да изучавају јестаственичке науке системски у некој одређеној целини, а у нижој ученици ваља да проматрају и упознају се са главним природним створовима, о којима се обично говори или су за живот човечији важни. Овај систем за иаставу Јестаственице усвојен и у „најкласичнијим" гимвазијама; тако н. пр. у аустријским гимназијама, где се сва три предмета Јестаственице раде са 9 часова недељно у свих осам разреда, а Латипски и Грчки Језик са 78 часова, Јестаственица се ипак учи и у нижој и у вишој гимназији — у нижој проматрајући поједине облике из груне животиња, биља и минерала, а у вишој системски. Ако се код нас у нижим гимназијама кадгод претерује, кривица је нешто до програма, а више до наставника, који циљ гимназијске наставе или не појимају или не умеју да је постигну. Од других примедаба које се тичу распореда предмета и њихових програма споменућу само оне, које и сам стављам ил' уважавам. Прво, неприродно је што је иознавање човека одвојено од Зоологије и читавом годином растављено. Та два предмета треба да иду заједно. Ма да сам у неким школама видео добре резултате и у нрвоме разреду, ипак мислим да је боље
вратитИ се на стари начин, па човечије тело изучавати као предмет Зоологије. У неколико лекција може се изложити и Хигијена, коју из више гимназије треба пренети у нижу и свести на што мањи обим, не би ли се зар тако постигла од ње каква вајда. Друго. Органска Хемија треба да се иредаје заједно са анорганском у IV разреду, јер у њима нема толико материјала за гимназијску наставу, да би их требало кроз читаве две године развлачити. У неким сам гимназијама налазио да се ђаци служ.е Хемијом г. С. ЛозаниКа, која је писана за ученике Велике школе. То је злоуиотреба и мучење деце, која на тај начин неће ништа из Хемије научити, а произашла је колико из комодитета наставника, толико и из потребе да се већим обимом предавања испуни све време. Треће. Погрешно је што је програм Антропологије израђен са чисто лекарског гледишта. Антронологија данас не сматра човека као индивидуу, као што га изучавају лекари, већ као елеменат људскога рода, коме изучава шизичке и моралне особине, како у целини тако и у појединим групама. Овако схваћена Антропологија има свога места у гимназији и норед Зоологије и Биологије; иначе се у њој понављају анатомски и физиолошки подаци и хигијенски прописи, који су већ раније били или требали да буду третираш:, А ако се у Антропологији обрати велика пажња и на духовну страну живота човечијег, онда ће она још боље одговорити своме задатку, макар изгледало, да се тако повраћамо, у пеколико, чак у времена Аристотела. Тако би она прилично попунила и недостатак философских предмета у нашим гимназијама. 8. При оцењивању зрелости нојединих приправника приметио сам, да испитни одбор то вргаи на неки, тако рећи иоротнички начин, а не строго но вредности