Prosvetni glasnik

771

97*

Неки су учитељи мењали имена и презимена деци, па сам се дуго мучио, док сам нашао старе учеиике са новим именима. Овакви учитељи запишу ученике једне године по имену деда, друге годнне по имену оца, а треће по имену матере. Има уписних нротокола и таквих, где су ученици записани без правога презимена, и место тога стоје неколико имена — оца, деда, прадеда и т. д. Неки учитељи имају обичај да пишу умањена имена, па једне годипе зову ученика Ђорђе, а друге године Ђока, или Живко Лхика, Јован — Јон, Јон — Јован и т. д. Још сам опазио да се не нази на азбучни ред при записивању деце. У вођењу школскога дневника има још више неправилности. Многи учитељи не бележе одсуства по расгшсу знаком —, него или словом о или знаком .. и т. д. Осим тога ретка је школа, у којој се одсуства рачунају по распису, него се махом на дане рачуна. Извињена одсуства бележе се различно. У дневнику школском нема рубрика за годишње резултате из појединих предмета, него је једна општа оцена из свију предмета, те има ученика, који у општем годишњем резултату имају добру оцену, а међу тим морају попављати разред због слабе оцене из Српскога Језика или Рачуна. За извођење годишње опште оцене нема сада јасног прописа, јер се правила о нревођењу ученика у старије разреде не слажу с расписом о вођењу дпевника. Школски дневник није свуд вођен мастилом. Учитељи веле да пису знали да тако треба. Саискови књижница и намештаја на неким меетима мењају се но вољн наставника, па се старн уништавају, а место њих праве нови, по којима се не може знати, да ди су све стварн школске очуване. На сваки начин овоме треба стати на пут. Школски деловодни иротоколи и зааисници школског одбора воде се различно и ретко где правилно. V Школски одбори Од школских одбора, без сумње, много зависи наиредак школе. Али школе округа крајинскога не могу да се похвале радом

својих одбора, јер је редак одбор, који је вршио своју дужност по закону. Има овде н таквих школских одбора, у којима је само учитељ писмен, а остали чланови нити су писмени, нити говоре српски. Школске касе ретко где има. Исто тако ретко где има рачуна о примљеним новцима од кажњених родитеља неуредне деце. Ваљало бн најстрожмје казнити све кривце за ову неуредност, те да не сметају школи они, који су законом позвани да ју потномажу, У Текији и Кобишници држао сам два испита нред позваним грађанима, јер школски одбор није дошао. Ја сам о том нанравио нротоколарне извештаје, које су потписали позвани грађани и предао сам те извештаје најближој полицијској власти (пачелницима среза кључког и крајииског), према датом ми упутству, да кривци буду кажњени. У спроводном писму молио сам г.г. начелнике, да Вас, господине Министре известе о извршеној казни. VI Продужне школе У округу крајинском биле су две продужне школе, једна у Јабуковцу, а друга у Доњем Милановцу. На испитима сам познао да су се наставници много трудили око ове школе, али ми се учипило, да од продужне школе нема велике користи, и да је ова корист ништавна према штети, коју трпи основна школа, јер ио један дан у недељи учнтељ ради у иродужној школи, а осповна. школа тада не ради. VII надзор Да би се изједначила настава у основним школама и да би се закон у свему вршио, нужно би било, по мом схватању, да сваки округ има свога сталнога надзорника, који би преко целе године ишао од једне школе до друге и давао нужна упутства наставницима и школским одборима. Овим би се олакшао и посао минпстарству, које би у таком случају стајало у преписци само са окружним надзорницима. За овакве надзорнике могли би се узети учитељи, који су свршили учитељску школу и који су се одликовали у школском раду. На крају школске године могло би бити опет овакве ревизије, каква се сада чиии.