Prosvetni glasnik

П Е Д А Г О III

К Е СТВАРИ

учинитт помоћу онога листа ишаране артије, што се зове карта. За то надртану карту сматрамо као посдедње средство за посредну очигдедност у земљописиој настави. Сад је само патање : пмамо ли ми дру1'их, бољих средстава за наставу овог предмета, сем црта и нацртаних карата? Из овога што смо довде рекди о наставним средствима у опште, и посебице о настав. средствима за земљопис, дако нам је одговорпти на ово нитање, које, узгред буди речено, данашња пракса никад и не ставља, јер сматра црту и карту као једини спас очигледности при иредавању земљописа. Јер, кад већ знамо, да нам је цртама представљено земљиште (карта) због тога иејасно, што те црте и слика која је њима направљена, ни мадо не личи на истинско земљиште; кад знамо, да ће пам представа о неком предмету бити у тодико вернија и потпунија, у кодико је оно, помоћу чега смо добили нредставу о том предмету, сличније са истинским иредметом, и на послетку, кад црту и нкцртану карту сгављамо међу последња наставпа средства за земљопис с тога, штр црта п карта немају никакве саичности са истннским земљиштем, кад све то зпамо, онда смо тиме казади : да ће нам за очигледно иредаване земљоииса оно средство бити бољс, које више личи на истинско земљиште, него нацртана карта. И сад нам остаје само да одговоримо: Можемо ли да аредставимо брегове, реке, долнне, равнице, висоравни ; аоложај ових иредмета међу собом и иоложај њихов ирема иојединим местима, једном речи, цео изглед земљишта на неки други начин, а не цртама иа да нам то иредстивљено земљиште више личи на истинско, него оно, које је на карти истински иредстављено ? Ако ми то можемо, ако смо у стању, да једап брег, реку итд. тако представимо, па да нам тај иредстављен брег, река и дрвише дичи на истински брег и реку, него кад то цртама нредставимо, онда ћемо ми тако нредстављање, као јасније и разумљииије за ученвка унотребити не само пре карата и црта, него 1 доцпије уз карте;јер знамо, да ће овако ученик свакад и брже и боље уиознати једну земљу и све земљишие првлике у њој, него номоћу нацртаних ка-

рата, на ма колико да је пзвеџбан у цртању и ишчигавању оваких карата. Није никаква новпна, већ доста позиата ствар, да ми доиста имамо п других средстава за очигледну наставу у земљопису, сем црта и нацртаних карата. Имамо, јер можемо да иредставимо и брег, и реку, и долину, и висораван, и цео изглед земљишта, као и положај свију ових предмета међу собом и нрема појединим местима, много очигледније, него помоћу црта. И што је пајважније за овако представљање земљишта, не треба иам никаквих „апарата", пити нам је нужно да се обраћамо министарству за каква „учила", која се „преко" набављају. Јер све, што нам је нужно да имамо, иа да можемо земљиште тако нредставити, да нам то иредстављено земљиште буде много сличније са истинским, него кад бисмо га нацртади — све за то потребно, ми имамо у нама и око нас. Десет ирстију на нашим рукама и мало блата — ето, то су сви „аиарати" и сав материјал, који нам је пуждан, па да хиљаду пута очигдедније, јаспије и тачније представимо једну земљу и све земљишне придике у њој, него шго то можемо учинити номоћу црга и нацртаних карата. Пластичко иредстављање земљишта (рељеФне карте) то је оно наставно средство за очигледност у земљоиису, иомоКу кога ми можемо сто иута верније да иредставимо и брег, и реку, и долину, и висораван, и цео изглед земљишта, и помоћу кога ученик добија не само иотпунију и вернију представу о пстинском земљишту, него он то и брже схвати п занамти, а и дуже очува у сећању, него кад све то по црти учи. Некоме ово може изгледати као нека маденкост, која не засдужује да се о њој оволико речи троши; а други ће рећи: иа то .ми сви знамо. Међу тим, и из овога што је довде речено о слици и картп видп се, да то није никаква маденкост кад се деци пзнесу првог дана шарени дистови артије, који се зову карте, и кад ученици уче само црте и карте, место да упознавају земље и земљишне прилике. А тако, као што смо видели, мора да буде, и оно је само једна страшпа обмана, што ми сматрамо да нам ученик зна све земљншне иридике и да познаје једиу земљу, дад је уме на карти да