Prosvetni glasnik

462

ског мшшстра просвете , како и они хоће једнолике гимназије, само што се у тим земљама тако круцне реФорме не нзводе тако брзо као у нас. Говорник сматра ово нитан е као ново у нас, о коме би ваљадо дуже размишљати. Осим дра г. Туромана, проФесора Вел.. Шкоде, није се до сада чуо у јавности ничији глас о овоме гштању, који би садање гимназије осуђивао. После говора у овоме нравцу, говорник своди своје мишљење на то : да се наша омладина не деиа на двоје у своје образовању него да се једнако васпитава на ма у ком то нравцу било. Ако је правац теолошки, хајдмо сви њиме заједнички ; ако је пак правац реалистички, онда онет хајдмо свн тим нравцем. За што два круга идеја? иита се говорник. За што у пшназији раздвајати ученике у два различна правца,па их после луштати у један нст« Факултет Вел. Школе? Говорник наводи примере о стунању свршених гимназиста и реалаца на Факултете Вел. Школе, на вели, да од ђака, који сврше реалку , само '/» иде у технички Факултет а Ч* У Друге Факудтете, па се пита, за што су мучене оне 2 ј 3 онолнкнм предметима уреалцн, које сада ступајући у правни Факудтет на свагда остчвљаЈу. Говорник тражи само једнолике гимназије и наводи норед досде поменутих раздога још и многе друге. Даље, чита из извештаја већнне оно место, где се каже : да треба ум н срце подједнако развијати. И он то иотиисује, па ведн, да се хуманизам не развија језицима. Сваки је језик , језик , и нн један језик сам ио себи нема ни класичну ни хармонистичку основу. Чита даље из извештаја већине оно место, где се вели , да реализам води грубости и утидитаризму.... Он нротестира нротиву овакога тврђења и доказује, да то тако не стоји. Врани гледиште г. Срете Стојковића од ранијег састаика, на навод»1 за прпмер Виктора Ига, најкласичнијег човека овога века и сдавнога иесника , коме се тодики свет диви , и веди за њега да је био приличан среброљубац ... Колико сам ја, вели говорник обишао и иознао ову нашу земљу стекао сам уверење, да су у нас иајвеће у, тилитаристе (нолн за извињење савет, јер му није нанера да кога вређа) дућанџије и понови, а свештеници су баш хумано образо-

ваен. Господа из већине, дала су томе класичноме иравцу тодику важност, као да се заиста васпитаним п образованим човекои ностоје само знањем језика.... Чита даље из извештаја већнне оно место, где се помињу разлике између чиновника и нривредпика, и доказује да чиновник није непрнвредан , него је и он у држави привредна чињеница. Чита даље из извештаја већине оно место, где се вели, како се данас на Великој Школи мање чита из Латинског језика, но што би по нрограмима требало да се изучи у гимназији. Доказује, да то не стоји тако, јер су стални програми за гнмиазије још фиктивни и на Ведикој Шкодн данас се нредаје грчкн и латински врло лено и опширно, тако, да ко хоће, може довољно ааучити из овихјезика. Наводи за иример иеке свршене ђаке Велике Школе, којима је дотнчни нроФесор класичнихјезика дао одличне сведоџбе. Др. Ник. Ј. ПетровиК: И ја сам за једнолике гимпазије нз оних практичких раздога, што нх је навео г. Ковачевић. Ако би смо хтеди завести двојаке гимназије, ми нећемо имати материјала да нх напунимо. Обе ове гимназије, које нредлаже већина н мањина, нитн су довољно класичне ни реадне. Наводи за пример шга је то права класична гимназија , једну гимназнју у Дармштату и чита наставни план исте. Кад дођемо, веди говорник, да нретресамо наставни пдан једнолнке гимназије, видећете, да ни једна од ових гимназија неће моћи да иодмири нашу потребу; н, онда ћемо остати на овим гимназијама које данас пмамо. Ја сам иротив сваштарства; не треба много учити, алн што се учи, треба учити да се зна. Говорник даље наводн добре стране једнолике гимназије и тражи, дасе за гнмназију заведе једна нриуготовна школа из које ће се ићи у гимназију, као што то имају и друге уређене гимназије, а не као што је код нас, да се иеиосредно из основне школе сгупа у гимназију. После овог говора, нредседник ставља на гласање питање о томе: које зато, да се дебатао овоме иитању одложи за други састанак, а које за то, да се дебата вечерас сврши. Гдасадо се и са 11 иротиву 7 гласова оддучено је: да се дебата о овоме нитању оддожи за други састанак. С тнм је овај састаиак закључен.